30e ronde IC: geen fouten koplopers, erg mooie partij Martin – Joost

In de 30e speelronde van de IC maakten de koplopers geen fouten. Dirk won van Arco nadat Arco zijn toren ingesloten liet worden. De kwaliteit achterstand werd steeds wat groter, totdat er geen houden meer aan was en Dirk won. Gerben had een interessante partij tegen Henry. Henry die een minder bekende variant speelde met wit kreeg een vrij complexe stelling op het bord. Het paard van Gerben was echter oppermacht en ook de onveilige koning van Henry speelde hem parten. Gerben wist uiteindelijk de winst netjes naar zich toe te trekken.

Het hoogtepunt van de avond was echter de partij tussen Martin en Joost. Beide spelers wilden er en mooie open strijd van maken en die kwam er ook. Martin kwam met wit mooi uit de opening en leek goede kans te maken op de overwinning. Joost verdedigde echter precies goed, waardoor er geen opening in de stelling kwam. Joost bood remise aan, maar Martin sloeg het af omdat zijn stelling er beter uit zag. Richting het eindspel waren er wel kansjes, maar voor ons normale stervelingen was de partij bijzonder moeilijk uit te spelen. Beide spelers besloten daarop remise af te spreken.

Verder won Jerry vrij gemakkelijk van Wim en hadden we nog 2 partijen met grote ongelukken.
Eerst was het Mick die een gewonnen stelling tegen Ben compleet verprutste. Ben was echter nog schappelijk en maakte de partij niet af, waardoor Mick nog met een remise weg kon lopen. De tweede partij was tussen Hester en Robin. Hester kwam een pion voor te staan, maar leek er niet meer doorheen te breken, totdat Robin haar nogal hielp. De overwinning was daarna snel bereikt.