Aankondiging Van Altena Cup 2019

Op vrijdag 1 februari en vrijdag 8 februari wordt er bij het Hoevelakens Schaakgenootschap gestreden om de Van Altena Cup (mogelijk gemaakt door DA-drogist Van Altena). Dit is een open kampioenschap, iedereen is daarom van harte welkom (ook diegenen die niet lid zijn van een schaakvereniging). Deelname is gratis.

Op vrijdag 1 februari worden de eerste drie rondes gespeeld (met 30 minuten per persoon, per partij bedenktijd). De indeling hiervan is volgens het Zwitserse systeem, waardoor je vanaf de tweede ronde speelt tegen schakers die ongeveer dezelfde score hebben als jezelf. Je speelt hier dus gegarandeerd 3 partijen.

De beste acht spelers van de eerste avond gaan door naar de finalerondes, welke op vrijdag 8 februari worden gespeeld. De bedenktijd is dan weer 30 minuten per persoon, per partij. De finalerondes hebben een knock-out systeem met kwartfinales, halve finales en een finale (en strijd om de 3e/4e plek), waarbij de plaatsing in de voorrondes bepalend is voor de indeling van de finalerondes.

Het toernooi wordt gespeeld bij de Volksuniversiteit Hoevelaken, van Dedemlaan 2 in Hoevelaken en aanvang op de beide avonden is 20.30 uur. Inschrijving vindt op de eerste avond plaats. Niet-leden worden wel vriendelijk verzocht hun interesse/deelname door te geven aan Dirk Veldhuizen (tel: 06-30711333) of te mailen naar: redactie@schaakvereniginghoevelaken.nl, zodat we rekening kunnen houden met de verwachte opkomst. Ook voor vragen kunt u mailen of bellen.

Het toernooi format van de Van Altena Cup

De Van Altena Cup bestaat uit 2 avonden.
Op de eerste avond worden er via het Zwitserse systeem 3 rondes gespeeld met een speeltempo van 30 minuten per persoon, per partij. Na de eerste avond gaan de top 8 spelers door naar de finale avond.
Op het moment dat meerdere spelers een gelijk aantal punten heeft, is het aantal behaalde weerstandspunten doorslaggevend. Als dat niet volstaat wordt er gekeken naar het aantal behaalde Sonneborn-Berger punten. Als dat geen uitsluitsel biedt wordt er geloot.

Op de 2e avond worden de kwartfinales gespeeld (loting om de kleur):
nr 1 – nr 8 (1)
nr 2 – nr 7 (2)
nr 3 – nr 6 (3)
nr 4 – nr 5 (4)

In de halve finales speelt de winnaar van (1) tegen de winnaar van (3) en de winnaar van (2) tegen de winnaar van (4). In de halve finale en finale krijgt degene wit die op de 2e avond het minst met wit heeft gespeeld. Hebben beide spelers evenveel met wit gespeeld, wordt er geloot om de kleur.

Op het moment dat een wedstrijd op de 2e avond gelijk eindigt volgen 3 snelschaakpartijen met 5 minuten per persoon, per partij, met steeds wisselende kleuren, waarbij bij de eerste partij de kleuren gewisseld zijn t.o.v. de eerste partij.

Het speeltempo op de 2e avond is ook 30 minuten per persoon per partij.
Een speler die het toernooi niet afmaakt of geen poging onderneemt zijn partij te winnen, wordt uit de uitslag geschrapt.