Achttal Hoevelakens SchaakGenootschap kansloos tegen HSG 1 (Hilversum)

Door Martin Veldhuizen

Vrijdag 9 november stond voor het Hoevelakens achttal de tweede wedstrijd van het seizoen op de agenda. De tegenstander van de avond, Hilversum 1, heeft misschien wel het sterkste team van de competitie. Het beloofde dus vooraf een pittige avond te worden. Dit werd versterkt doordat Hoevelaken met één leeg bord moest starten. Door afwezigheid van teamleider Arco Floor en een late afmelding van de invallers, begon Hoevelaken dus al met 0 – 1 achterstand.

Dit resultaat werd na ongeveer 2 uur spelen verdubbeld naar 0 – 2 door het verlies van Martin Veldhuizen op bord 1. Martin probeerde met zwart initiatief te verkrijgen in een doorgeschoven Damegambiet, maar kon geen vuist maken. De witspeler nam het initiatief snel over, waarna Martin alleen nog kon toekijken.

Met deze voorsprong in het achterhoofd begonnen de spelers van Hilversum de rest van de partijen op veilig te spelen.

Eerst aan de beurt was Dirk Veldhuizen op bord 3. Beide spelers durfden weinig risico’s te nemen in een vrij bloedeloze partij. Stuk na stuk werd netjes en eerlijk afgeruild, waarna een remise de enige mogelijke uitslag was. 0,5 – 2,5

Vrijwel tegelijkertijd met bord 3 was het Daan van Pel op bord 6 die ook beiden een remise op het bord speelde. Daan had een sterke partij en kreeg na een tactische opening een goede stelling met zelfs enkele winstkansen. Er werden echter vrij weinig stukken geruild, waardoor de stelling lang erg lastig bleef met weinig ruimte om een beslissende aanval op te zetten. Uiteindelijk wist de tegenstander door een gedwongen herhaling van zetten de remise af te dwingen. 1 – 3

Johan van Pel had daar en tegen een exact tegenovergestelde partij. Na een relatief rustige opening wist de tegenstander een belangrijke pion te winnen van Johan. Johan gooide het bijltje er echter niet bij meer en bleef kranig weerstand bieden. De tegenstander zag geen duidelijk pad naar de overwinning en een tevreden Johan kan terugkijken op een zwaarbevochten remise. 1,5 – 3,5

Tegelijkertijd was het Tim de Jongh op bord 5 die ook op een remise met de tegenstander uitkwam. Een goede partij van Tim zorgde dat hij lang de aanvallende speler kon zijn. De tegenstander kwam echter nooit in serieuze problemen en na een strijd van ongeveer 3 uur werd ook deze partij remise. 2 – 4

Daarna was het de beurt aan Gerben van pel op bord 3. Gerben had een sterke partij. De start ging nog gelijk op, maar langzaam maar zeker leek hij de partij naar zich toe te trekken. Bij de beslissende aanval kon hij echter net niet doorbreken. Hij probeerde nog een voordeeltje te krijgen door middel van het winnen van een randpion, maar moest hierdoor zo veel initiatief afstaan dat een remise het resultaat was. 2,5 – 4,5

Tot slot was het na bijna 3,5 uur spelen dat Henry van de Bor op bord 8 de score sluitte. Nadat in de opening vrij snel het loperpaar en een paard werden geruild, bleek de tegenstander van Henry erg vaardig in het positioneren van zijn torens en dame. Pion na pion werd verschalkt. De partij werd uiteindelijk beslist door een mooie aftrekaanval waar een toren werd buitgemaakt door de tegenstander.

Deze partij bracht de einduitslag op 2,5 – 5,5. Een resultaat waar weinig op viel af te dingen.