Achttal verliest eerste wedstrijd

Maandag verloor het achttal zijn eerste wedstrijd tegen BSG. Het werd 3-5 voor Bussum.

We speelden de wedstrijd met Jerry en Ben als invallers. Beide deden het respectabel. Ben hield vrij lang stand, maar moest richting het eindspel zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Jerry hield lang stand tegen de op papier sterkste tegenstander van BSG. Uiteindelijk moest hij toch capituleren.

Daarna was het aan de belangrijke middenborden om wat aan de score te doen. Daan en Tim hadden beide een erg leuke partij, waarbij er veel kansen leken te zijn op winst, maar hun tegenstanders steeds met de juiste verdediging op de proppen kwamen zetten. Een verliespartij voor beiden was het gevolg.

Gerben had daarna gewonnen. Hij had een lastige partij, maar wist in het eindspel toch een pion voorsprong en betere pionnenstructuur over te houden. Dat was voldoende voor de overwinning.

Dirk speelde geen goede partij en kwam 2 pionnen achter te staan. De tweede pion kwam in de vorm van een dame tegen toren en loper ruil die hij moest nemen. Met ongelijk materiaal en het loperpaar nog op het bord, probeerde Dirk terug te komen in de wedstrijd. Zijn tegenstander hielp daarbij door een fout te maken welke een stuk kostte. Licht in paniek, speelde zijn tegenstander ook een mindere reactie na de fout, waardoor Dirk de kracht van het loperpaar kon inzetten om vrij snel mat te maken.

Martin had een uiterst boeiende partij. Het grootste deel van zijn stukken was 2 rijen opgeschoven en het was een wirwar van dreigingen, slagmogelijkheden en aftrekaanvallen. Martin had hierin het betere van de stelling, maar de overwinning kwam binnen doen hij een onverdedigbare penning met zijn loper op de dame van zijn tegenstander kreeg.

Met 3-4 achterstand op het wedstrijdformulier was het aan Henry om het punt nog te redden. Dat startte vrij goed; Henry won netjes een pion en die bleek ook nog eens vrij te zijn. Maar pion, loper, toren tegen paard toren is een lastig eindspel. Henry raakte in tijdnood en verloor daarmee een stuk. Er kwamen daarna nog een paar remisekansen, maar die wist Henry niet te verzilveren. Een nederlaag en verloren teamwedstrijd waren het gevolg.

Zie de externe competitie pagina voor de actuele stand van zaken en de laatste wedstrijd

BSG 2 Hoevelakens S.G. Uitslag
Brandenburg , M. (Melchior) 1709 Veldhuizen , M. (Martin) 1876 0 – 1