Achttal weet net niet tegen Amersfoort te stunten

Afgelopen vrijdag speelde het achttal thuis tegen Amersfoort. Een dikke nederlaag leek in het verschiet te zitten, we hadden 300 ratingpunten gemiddeld per bord minder dan Amersfoort.

Toch bleek het krachtsverschil helemaal niet zo groot als het op papier leek. Johan had een prima partij en toen hij iets in de verdrukking kwam, won hij een pion, waardoor het spel opnieuw startte. Zijn tegenstander zag echter een gemene truc, waardoor Johan alsnog aan het kortste eind trok.

Robin had de onmogelijke opgave om een 1800+ speler tegen te houden en ook dat ging eigenlijk erg goed. Robin nam zijn tijd, deed geen gekke dingen, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen.

Daan had een uitstekende partij met zwart! Deze partij ging ook prima, totdat in het absolute eindspel toch bleek dat zijn tegenstander echt beter was.

Het team speelde dus goed mee, maar keek toch tegen een 3-0 achterstand aan. Daar kwam verandering in want Gerben had een uitstekende partij. Hij speelde zijn tegenstander helemaal weg en stond na 20 zetten dik gewonnen en stond nog eens fors voor in tijd. Een misrekening zorgde er echter voor dat zijn tegenstander helemaal terugkwam in de partij, echter, met zo weinig tijd dat hij iedere 10 seconden een zet moest doen. Dat bleek teveel van het goede, waardoor Gerben alsnog het punt binnen wist te slepen.

Dirk had in zijn partij geluk. Hij was iets te hebberig in de opening, waardoor hij een grote aanval om zijn oren kreeg. Dat kostte 2 pionnen, maar zijn tegenstander lette niet helemaal op, waardoor Dirk een toren in kon sluiten en daarna met wat geluk de partij weer gelijk kon trekken. Met een toren en dame tegen een dame en paard voorsprong, wist Dirk de 7e rij te bereiken en gedwongen mat te geven. Een mooie comeback overwinning.

Martin speelde een erg solide partij. Zijn tegenstander speelde misschien 1 of 2 zetten iets te passief, maar Martin hield de hele partij zonder moeite stand. In de slotfase maakte hij nog gebruik van een foutje van zijn tegenstander om de partij ook nog eens te winnen!

Toen stond het opeens 3-3 en Tim had kansen! Hij zag echter te laat dat hij een pion kon winnen, waardoor de kans snel verkeken was. Daarop drukte zijn tegenstander hem steeds verder naar achteren, waarna in de slotfase de vesting viel en Tim verloor.

De laatste hoop was op Jelle gevestigd. Hij had ook een onmogelijke opgave: de hoogstgerate tegenstander een punt ontfutselen. Jelle begon erg goed, hij won een pion en gaf die niet meer op. In het eindspel bleek de kwaliteit van zijn tegenstander, waardoor hij wat achter kwam te staan, maar het was niet genoeg voor een overwinning. Jelle speelde dus erg knap gelijk.

Helaas was de eindstand daardoor 3.5-4.5 voor Amersfoort, maar het team mag met opgeheven hoofd terugkijken op deze wedstrijd!