Achttal wint nipt van En Passant 2

Dinsdag stond de eerste wedstrijd van het seizoen op het programma. Nu we een divisie lager spelen dan vorig jaar en we met Martin en Gerben twee spelers hebben die ruim in de 1900 rating spelen, moet er een kampioenschap in zitten. Tegelijkertijd heeft En Passant een erg sterk team, dus dit was een belangrijke wedstrijd.

We begonnen met 1-0 achterstand, omdat we geen 8e speler hadden. Die achterstand liep snel op. Gerben speelde tegen de op papier sterkste tegenstander van En Passant en kwam niet goed uit de opening. In een spannende wedstrijd deed Gerben er alles aan om de wedstrijd alsnog naar zijn hand te zetten, maar zijn tegenstander wilde van geen wijken weten en won uiteindelijk de partij.

Daan dolf ook het onderspit; hij had een prima partij, maar kreeg uiteindelijk een te zware aanval op zijn koning te voorduren.

Johan speelde een gelijk opgaande partij. Er waren wellicht kansen, maar er was ook voetbal bij de bar. De keuze was dan ook snel gemaakt; in de partij waar niemand beter staat, remise afspreken en voetbal kijken!

Met de 3.5-0.5 achterstand viel het eerste volle punt voor Hoevelaken. Henry speelde een degelijke partij waarin hij nooit in de problemen kwam en zijn tegenstander dwong erg veel tijd te gebruiken. Op het moment dat Henry de partij naar zijn hand leek te zetten, beging zijn tegenstander een blunder en zette Henry hem abrupt mat.

Het volgende punt werd gemaakt door Dirk. In deze partij kwam het krachtverschil tussen de spelers met name op de klok tot uitdrukking: Dirk had veel minder tijd nodig en zijn tegenstander kwam al vrij snel in tijdnood, maar wel met een goede stelling. In de tijdnood ging het echter helemaal mis en Dirk wist koelbloedig de partij uit te spelen.

Tim en Martin waren nog bezig en hun partijen waren zenuwslopend. Alle spelers zaten in tijdnood. Martin stond beter dan hij zelf dacht en kon heel netjes de aanval van zijn tegenstander pareren. Hij zette een mat in 2 op en wachtte geduldig tot zijn tegenstander geen dwingende zetten meer had. Na een zet of 5 was dat het geval en kon Martin mat geven.

Tot slot de partij van Tim. Tim stond er niet zo goed voor, maar in tijdnood gebeuren gekke dingen. Tim hield zijn hoofd er goed bij en speelde de ene na andere goede zet. Uiteindelijk wist hij de pionnen van zijn tegenstander op te ruimen en met een paard en randpion naar de overkant op te stomen. Zijn tegenstander kon alleen maar opgeven.

Een goede start van het team!