Achttal wint van En Passant 6-2

Vrijdag 11 december speelde het achttal tegen En Passant (5) uit Bunschoten Spakenburg. Het werd een overtuigende overwinning 6-2 met verschillende mooie partijen.

Hoevelaken begon sterk! Henry van den Bor sloop op zet 13 de dame van zijn tegenstander in en won de partij in 30 minuten. Martin Veldhuizen versloeg zijn tegenstander in de opening en won na 45 minuten zijn partij. Gerben van Pel kreeg een paard cadeau en won na 1 uur. Dat was een bijzonder goede start van de avond. Maar daarna werd er pas echt geschaakt.

De overige 5 Hoevelakense schakers kwamen namelijk gelijkwaardig uit de opening. Dennis ter Haar, die op bord 6 speelde, speelde tegen een sterke tegenstander. Hij hield het erg lang spannend, maar moest toch, na een knappe partij, zijn meerdere erkennen. Hetzelfde gebeurde bij debutant Job Geytenbeek. Na lange tijd sterk te hebben gespeeld en zelfs met een pion voorsprong het eindspel in te zijn gegaan, moet hij ook in het eindspel zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander.

Dirk Veldhuizen besliste op bord 2 de volgende partij. Na een gesloten opening leek hij het moeilijk te hebben met een paard dat aan de rand van het bord gevangen leek. Maar Veldhuizen keek naar het centrum van het bord, niet naar de rand! Na een ijzersterke combinatie won hij een kwaliteit. Na het ruilen van de grote stukken, speelde hij de partij vervolgens soepel uit.

Hester van der Velde had een gelijkwaardige partij, maar veel initiatief. Ze maakte hier gebruik van door een toren te offeren tegen een paard. Dit zorgde ervoor dat de koning van haar tegenstander zwaar onder druk stond. Deze hield de verdediging echter strak op orde en Van der Velde kwam er niet doorheen. De achterstand werd steeds duidelijker merkbaar. Uiteindelijk stond ze een loper en paar tegen een dame achter. Totaal onverwacht wist ze de dame toch bijna in te sluiten. Daarna staan de toren, loper en paard ineens tegenover de koning van de tegenstander. Daarnaast is haar tegenstander in zware tijdnood. Van der Velde houd haar hoofd koel en wint de partij met mat terwijl ze in materiaal flink achterstond.

Mark van Wijk speelde als laatste nog op bord 3 en leek in de verdediging te worden gedrukt. Zijn tegenstander zette steeds meer druk op de gesloten stelling en opende uiteindelijk het centrum. De stelling was complex en Van Wijk verdedigde prima tegen alle aanvallen. Hij werd alleen achterhaald door de stand van 5-2, waardoor de uitslag van zijn wedstrijd niet meer nodig was voor de overwinning. Maar Mark kwam niet voor een half puntje, Mark kwam voor de volle winst! Na 3.5 uur haalde hij die ook binnen en zorgde hij voor de eindstand: 6-2.