Eerste viertal wint van Leusden

Vrijdag 13 februari speelde het eerste viertal een uitwedstrijd tegen Leusden.
Om de competitie te winnen was Leusden samen met Nijkerk en Hoevelaken een van de betere kanshebbers.
Echter al snel tijdens de avond bleek dat ze niet op het sterkste vertegenwoordigd waren.
Ze hebben namelijk twee wisselspelers op moeten zetten.

Gerben op bord een had een interessante partij, waar hij vroeg in de partij een voorsprong wist te pakken.
De tegenstander speelde een damesgambiet wat niet helemaal goed liep. Hij speelde tijdens de openingszetten h3, waarna Gerben besloot om de gambiet pion te geven en niet meer terug te geven. Zo speelde Gerben met een solide plus op het bord en wist de partij sterk te beëindigen met een winnende combinatie.

Daan op bord twee had een partij die minder boeiend was.
De tegenstander speelde op zet drie loper b4, wat Daan beantwoorde met de zet c3.
Hierna werd de partij vervolgt met de loper terug naar e7 gevolgd door de witte Dame naar b3, met een sterke aanval op f7.
Zwart had dit af kunnen kopen door een pion te geven en daarna alles te ruilen, maar besloot een loper weg te geven.
Hierna was de partij een kwestie van uitspelen.

Bord drie was echter van heel andere koek.
Hier speelde Tim de Jongh tegen een veteraan van Leusden.
De beste man speelde pas weer sinds een jaar, maar had in het verre verleden ook al veel gespeeld.
Tim kwam gelijkwaardig uit de opening, maar de tegenstander kon wel veel  druk opbouwen tegen Tims f7 pion.
Hierdoor kwam Tim in een verdedigende positie te staan. Hoewel Tim op de damesvleugel duidelijk de overhand had, was de f7 pion niet meer te redden en moest Tim zijn koning omleggen.

Arco was de hekkensluiter. Hij verdedigde de eer van het team op bord vier en had een mooie gelijkwaardige partij.
Dit ging tegen alle verwachtingen in, want we hadden verwacht dat Arco tijdens de partij wel een stuk zou offeren.
Arco had een hele sterke pionnen structuur op het bord staan en hoe langer de partij duurde hoe sterker dat voordeel werd.
Totdat dat eindigde in een overwinning.

Al met al een hele geslaagde vrijdagavond, die het eerste viertal afsloot met een resultaat van 3-1.
Op dit moment staat Hoevelaken gedeeld tweede met Nijkerk en stipt achter de koploper Laren.
Omdat we al van Laren verloren hebben, hebben we hier geen invloed meer op.
Maar de laatste wedstrijd van het seizoen zal een spannende derby tegen Nijkerk worden.