Gerben van Pel wint de Van Altena Cup

Gerben van Pel heeft vrijdag 6 maart de strijd om de Van Altena Cup, mogelijk gemaakt door DA-drogist Van Altena, gewonnen. Hij wist in de finale Daan van Pel te verslaan. Dirk Veldhuizen versloeg in de strijd om de derde plek Robin Nellestein.

De avond begon met de kwartfinales. Drie wedstrijden verliepen redelijk vlot en er was één erg spannende partij. Robin Nellestein speelde met zwart tegen Henry van den Bor. Ergens in het middenspel kwam Nellestein twee pionnen voor te staan en op het beslissende moment van de partij besloot hij aan te gaan vallen met een van de pionnen. Het bleek de juiste beslissing en onder tijdsnood wist hij op een ruime voorsprong te komen en de winst af te dwingen.

Deze kwartfinale vergde veel van Nellestein die relatief snel verloor van Gerben van Pel. De andere halve finale ging tussen Daan van Pel en Dirk Veldhuizen. In deze wedstrijd hadden beide spelers kansen op de overwinning, maar geen van beide koos het juiste plan. Een remise was de uitslag. Daarop volgde 3 snelschaakpartijen. In de eerste partij was Veldhuizen Van Pel net te snel af, maar in de 2e zette Van Pel een mooie aanval op die hem de overwinning bracht. In de allesbeslissende laatste snelschaakpartij had Van Pel het betere van het spel, waardoor hij de finaleplek binnenhaalde.

De halve finale bleek teveel van Daan te hebben gevergd, waardoor hij snel de partij tegen broer Gerben weggaf. Gerben won hiermee zijn eerste Van Altena Cup en beëindigde de 8 jaar durende zegereeks van de familie Veldhuizen. Daan eindigde voor het tweede jaar op rij op de 2e plek.

De strijd om het brons was nog spannend. Nellestein kwam goed uit de opening en ging voor de aanval. In de cruciale fase vergiste hij zich echter, waardoor Veldhuizen een stuk kon winnen en daarmee de partij. Voor Nellestein betekende het voor het tweede jaar op rij een vierde plek.