Hoevelakens achttal speelt gelijk in laatste wedstrijd van het seizoen

Na een tot nu toe foutloos seizoen kon Hoevelaken tegen De Rode Loper uit Utrecht het seizoen met 100% winst afsluiten. Hoevelaken was al kampioen, maar moest op vrijdag 25 mei met een gelijkspel genoegen nemen.

De wedstrijden begonnen relatief rustig zonder snelle uitslagen. Na 1,5 uur spelen eindigden de partijen van Gerben van Pel en Johan van Pel beide in gelijkspel.

Gerben speelde een afwachtende opening en kreeg eigenlijk steeds minder ruimte op het bord. Zijn tegenstander wist dit echter niet in een stukvoordeel om te zetten. Nadat een meerderheid van de grote stukken van het bord waren verdwenen besloten beide spelers dat het wel goed was. Johan van Pel had een gelijkwaardige positie na een gelijkwaardige opening. Ook hij en zijn tegenstander vonden het delen van de punten een prima uitkomst. 1 – 1

Daarna sloeg het noodlot in kort tempo toe voor maar liefst drie Hoevelakers! Hester van de Velde, Martin Veldhuizen en Daan van Pel moesten na iets meer dan 2 uur alle drie hun meerdere erkennen in de tegenstanders.

Hester had een moeilijke partij met een gesloten stelling. Ze had lang de bovenhand, maar één moment van onoplettendheid kostte direct een stuk. Hester probeerde de achterstand ongedaan te maken met een scherpe koningsaanval, maar de tegenstander lette goed op en won. 1 – 2

Daan van Pel ging vanaf minuut één in de aanval. De tegenstander werd op elk moment onder druk gezet, maar verdedigde alles foutloos. Na 2 uur lang verdedigen kon de tegenstander zijn stukken ook richting de helft van het bord van Daan maneuvreren. De lange aanval eiste zijn tol en de verdediging van Daan bleef niet overeind. 1 – 3

Martin was vroeg onder druk gezet. Hij verdedigde kranig, maar uiteindelijk kraakte zijn tegenstander de verdediging. Met een knappe dubbele aanval wist hij een stuk van Martin te winnen onder dreiging van Mat. Dit bleek ruim voldoende voor de overwinning. 1 – 4

Daarna was het na 2,5 uur Dirk Veldhuizen die de achterstand weer wat kleiner maakte. Dirk had een prettige opening. Hij daagde zijn tegenstander uit om een onverdedigde pion te nemen, ten faveure van een snelle ontwikkeling van zijn eigen stukken. De tegenstander nam de uitdaging aan, maar kreeg hier achteraf toch wel een beetje spijt van. Dirk zijn stukken konden één voor één de aanval ondersteunen, terwijl de verdedigende stukken het halve bord over werden gejaagd. Dirk sloeg uiteindelijk beslissend toe door materiaal te winnen. Daarna ruilde hij snel veel stukken af. Op een nagenoeg leeg bord worden relatief kleine voorsprongen steeds bepalender en zijn tegenstander zag zich gedwongen te capituleren. 2 – 4

Het was aan Arco Floor en Tim de Jongh om de eer voor Hoevelaken te redden en het gelijkspel binnen te halen. Pas na bijna 4 uur(!!) eindigden deze partijen. Beide spelers gingen hiervoor tot het uiterste en beide partijen werden door een enkele pion beslist.

Arco had in de opening de kleinste voorsprong mogelijk behaald: een enkele pion. De partij draaide de laatste 2 uur eigenlijk volledig om deze pion. Tussen een viertal toren, een loper, een paard en de koningen lijkt een pion weinig interessant. Toch was het de dreiging van deze pion, die langzaam de overkant van het bord in zicht kreeg, die er voor zorgde dat Arco de partij naar zich toe trok. 3 – 4

Tim had ondertussen een zware partij. Door een fout in de opening kwam hij snel een stuk achter. Om dit te proberen goed te maken, maakte hij de partij zo ingewikkeld mogelijk! Zowel hijzelf als zijn tegenstander deden er alles aan om nieuwe problemen te creëren voor elkaar. Het resultaat was een bijzonder vermakelijke partij. Tim wist op een gegeven moment zijn snelle achterstand deels goed te maken, maar blijf achter staan. De tegenstander zette nieuwe aanvallen op en wist weer een voorsprong op te bouwen. Deze wist Tim op zijn beurt weer weg te werken. Toen de knotsgekke en bijzonder spannende partij uiteindelijk toch in een anticlimactisch gelijkspel leek te eindige. (Wat een 4,5 – 3,5 nederlaag zou betekenen.) Sloeg Tim uiteindelijk toch nog toe! Moegestreden na een 4 uur durende partij maakte te tegenstander de beslissende fout en wist Tim de partij toch na een hevige strijd naar zich toe te trekken. 4 – 4

En zo eindigde de laatste partij van het kampioensseizoen van het achttal van het Hoevelakense Schaak Genootschap in een gelijkspel. Op naar de eerste klasse!