Hoevelakens achttal verslaat En Passant 4 na episch gevecht

Vrijdag won het achttal van En Passant 4. Het werd een episch gevecht waarbij we met 4.5-3.5 aan het langste eind trokken. En Passant leek met een tactische opstelling te zijn gekomen, om op de lagere borden een resultaat binnen te slepen.

De avond begon met een domper; Mark had voedselvergiftiging opgelopen en kon niet spelen. Arco nam zijn plek in. Daan was aan bord 8 als eerste klaar. Hij leek een klein beetje voor te staan, maar in een volledig uitgespeeld eindspel bleven slechts 2 koningen over. Remise was dus de uitslag.

Henry kende een goede opening waarbij hij 2 pionnen voor kwam te staan. Zijn tegenstander kon wel wat druk op de partij uitoefenen en dat bleek voldoende om Henry in een fout te dwingen. Het kostte hem de partij.

Arco had een bijzondere partij waarbij het spel erg open was en hij twee maal van een achterstand wist terug te komen. In een volledige remisestelling speelde hij echter de compleet verkeerde zet, welke direct verlies tot gevolg had.

Met 2.5-0.5 achterstand zetten Hoevelaken de achtervolging in. Martin wist zijn partij aan het eerste bord relatief eenvoudig te winnen, nadat hij zijn stukken in een mooie aanvalspositie had gebracht. Dirk maakte gebruik van een mindere zet van zijn tegenstander om een pion voor te komen en die tegenstander maakte onder tijdsdruk een fout die direct de partij kostte.

Tim wist zijn partij uit een ongunstige positie toch in een overwinning om te zetten.

Bleven Gerben en Karel nog over. Gerben speelde aan bord 3 tegen de op papier beste tegenstander en een bijzondere partij ontstond. Gerben leek even snel te gaan verliezen door een uitgekookte strategie van zijn tegenstander, maar vind de aanval mooi op en ging gelijkwaardig het middenspel in. Nadat zijn remise-aanbod was afgeslagen, moest Gerben echt voor de punten gaan knokken en uiteindelijk bleven hier ook alleen de koningen op het bord staan. Met 4-3 was in ieder geval een gelijkspel afgedwongen.

Karel had een bijzonder spannende partij waarbij beide spelers in zware tijdsnood zaten. Uiteindelijk wist Karel de 2e rij te veroveren en had hij eeuwig schaak in handen. Met nog slechts seconden op de klok, vroeg hij naar de tussenstand van de wedstrijd, hoorde dat hij met een half punt genoeg had en zette de eeuwig schaak door. Daarmee zorgde hij voor het beslissende halve punt dat Hoevelaken netjes in de middenmoot van de competitie brengt.

Hoevelaken 1 En Passant 4 4,5 3,5
1. M. Veldhuizen [1913] M.A. Reichardt [1647] 1 0