Hoevelakense schaakteams starten met een gelijkspel

Deze week zijn 3 Hoevelakense schaakteams aan hun seizoen begonnen. De eerste wedstrijd eindigde allemaal in een gelijkspel.

Bij de jeugd speelde het A-team tegen Moira-Domtoren uit Utrecht. Mick Schilder en Tim Floor moesten hun meerdere erkennen in hun tegenstanders. Jelle Bloemendaal wist zijn partij knap te winnen, nadat hij in het begin van de partij met zwart een stuk voorsprong had weten te behalen. Dennis ter Haar zorgde voor het gelijke spel. In een zware partij wisselde de kansen razendsnel. Ter Haar moest winnen om een gelijkspel voor het team uit de brand te slepen en ging tot het uiterste. Uiteindelijk wist hij als eerste een pion tot dame te promoveren en wist hij schaakmat te zetten. Het gelijke spel van het team is erg knap omdat vorig jaar het A-team nog kansloos verloor.

Ook het 2e viertal startte zijn seizoen. De eerste tegenstander was kampioen van vorig seizoen ’t Dikke Torentje. Het team kwam snel op een 2-0 achterstand. Ben van’t Erve en Wim Hoebe verloren hun partij. Hester van der Velde won aan het eerste bord knap haar partij. Na een vroege achterstand ging ze vol voor de overwinning. Uiteindelijk wist ze met een mooie rontgenaanval op voorsprong te komen, waarna ze de partij solide afrondde.

Jerry Scheerder moest winnen om een gelijkspel voor het team veilig te stellen. In een lange en moeilijke partij wist hij een niet te stoppen aanval op de koning van zijn tegenstander in te zetten. Het was voldoende voor de winst.

Het laatste team dat zijn seizoen startte was het achttal. De tegenstander was Hilversum en al snel op de avond nam Hilversum een 2-1 voorsprong. Wim Hoebe en Ben van’t Erve hadden sterke tegenstanders en verloren hun partij. Eerstebordspeler Martin Veldhuizen kreeg snel een uitstekende stelling op het bord, welke hij solide uitspeelde. Arco Floor kwam in een bijzondere stelling terecht, waarbij hij sterk onder druk stond. Uiteindelijk wist hij de aanval af te slaan en er met de overwinning vandoor te gaan. Tim de Jongh maakte er 3-2 in het voordeel van Hoevelaken van, door in een bijzonder moeilijke stelling opeens een opening te vinden en direct de overwinning af te dwingen.

Dirk Veldhuizen kreeg zijn partij op een presenteerblaadje. Zijn tegenstander bood remise aan, maar de zet waarmee hij dat probeerde af te dwingen was fout en kostte hem de partij. Met 4-2 op de borden moest er een half punt van Karel de Bree of Henry van den Bor. Van den Bor stond voor in materiaal, maar stond onder druk. In plaats van zijn voorsprong terug te geven, maar een gelijke stelling over te houden, ging hij voor de winst. Die glipte langzaam maar zeker uit zijn handen, waarna hij verloor. De Bree stond lang gelijk, maar kwam in tijdnood, waarna hij een toren tegen loper achter kwam te staan. Het bleek teveel en het kostte hem de partij.

Met gemengde gevoelens keek het team terug op de wedstrijd; een lastige uitwedstrijd werd gelijk gespeeld (een veel betere start dan vorig jaar), maar er had meer in gezeten.