Jeugdtoernooi 2017

Thriller aan het einde Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi

Zaterdag 1 april organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap het 41e Open Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi. Dit jaar was het toernooi te gast in de Rehoboth van de Hervormde gemeente in Hoevelaken. Er waren 73 deelnemers.

Het toernooi werd geopend door dominee Thijs van Meijeren. Hij legde het verband tussen de kerk en schaken, waarna hij het toernooi opende door de eerste zet te verrichten aan het eerste bord.

Sinds lange tijd was er weer een speler van Hoevelaken die op het podium stond: Jelle Bloemendaal werd in de C-categorie 3e. Verder viel Matteo de Haan met een knappe 5e plek bij de E-jeugd in de prijzen. Nubel el Mourabit werd 10e in de D-categorie.

De jongste schakers (de E-categorie, kinderen geboren in 2007 en daarna) zorgden voor een heuse thriller. Fabian Rijken (BDSV) ging de laatste ronde in met 1 punt voorsprong op 4 achtervolgers. Max de Vreugt Pezo (VAS) en Polle van Arendonk (JSC Magnus Leidsche Rijn) wisten hem in de laatste ronde nog te achterhalen en zo eindigden deze 3 schakers met 9 uit 12 punten. Onderlinge resultaten gaven geen uitsluitsel voor de 1e plek, waardoor er werd gekeken naar de score in de laatste ronde. Hierdoor werd Fabian Rijken derde. Omdat Max de Vreugt Pezo een punt meer had gehaald dan Van Arendonk, werd hij eerste en Van Arendonk tweede.

In de D-categorie was het duidelijk wie de beste was: Rafael Goudriaan (ook van VAS) won met 2 punten voorsprong op de nummers 2 en 3. Pelle Nagelkerke (SV Huizen) werd op grond van de score in de laatste ronde 2e voor en Thijn Grootendorst (DBC).

In de C-categorie stond er een schaker van Hoevelaken op het podium: Jelle Bloemendaal werd derde. De categorie werd gewonnen door Cedric Kerkmeester (SSV Klim-Op) met een monsterscore van 11 punten. Tweede werd Marieke van Essen (De Pion) op 2,5 punt achterstand.

Bij de B-jeugd was Kelvin Kanne de sterkste. Vorig jaar won hij nog de D-categorie. Tweede werd Wayan Prins (Vegtlust), voor Mart Woudenberg (En Passant). Woudenberg kwam een slechte start te boven en scoorde in de 2e helft van het toernooi maximaal.

In  de A-categorie gingen Jacco Heij en Erik van Capellen (beiden van BDSV uit Barneveld) aan de leiding. Heij scoorde in de laatste ronde 2.5 punt, terwijl Van Capellen niet scoorde. Hierdoor wist Heij deze categorie te winnen. Leendert Hartevelt (ook BDSV) profiteerde optimaal en wist met een goede laatste ronde de 2e plek te pakken, voor Dominggus Paays (SV Krimpen)

De verenigingsprijs ging dit jaar naar BDSV, dat veel te sterk was voor de concurrentie.

Het toernooi was een succes en dit kon alleen dankzij de inzet van vele vrijwilligers die het toernooi in goede banen leidden en de sponsors die het toernooi mogelijk hebben gemaakt.  Wederom hartelijk bedankt voor jullie inzet!

Klik hier voor de alle uitslagen van het toernooi

Klik hier voor de foto’s

Het toernooi kan alleen mogelijk worden gemaakt dankzij onze sponsoren:
Jac Hensen Mannenmode
Keurslager Steltenpool
Van Straalen kappers
Eetcafé de Wiekslag
Bakkerij Toebast

Het 41e Open Hoevelakense Jeugdsnelschaaktoernooi

Klik hier om je op te geven!

Inschrijvingen 41e Jeugdsnelschaaktoernooi 30 maart 2017

Op zaterdag 1 april 2017 zal het 41e Open Hoevelakense Jeugdsnelschaaktoernooi georganiseerd worden door het Hoevelakens Schaak Genootschap. We zullen er weer een gezellig toernooi van maken en hopen dan ook dat alle jongeren die tijd en zin hebben zich aanmelden. Je hoeft dus GEEN lid te zijn van een schaakbond of een schaakvereniging. Het toernooi zal gehouden worden in de Rehoboth, Smalle Streek 4, 3871 BW Hoevelaken (te bereiken via Westerdorpsstraat 67).

De kosten voor het toernooi bedragen 5 Euro per persoon, te voldoen bij inschrijving.

Er zijn in totaal 5 leeftijdscategorieën:
A jeugd geboren in 1997 t/m 2000
B jeugd geboren in 2001 of 2002
C jeugd geboren in 2003 of 2004
D jeugd geboren in 2005 of 2006
E jeugd geboren in 2007 of later

Voor elke leeftijdsgroep zijn er medailles en een beker te verdelen, ongeveer de helft van de deelnemers heeft een prijs! Het maximum aantal deelnemers is 120.

A-categorie: 1e prijs 60 euro, 2e prijs 40 euro, 3e prijs 30 euro
B-categorie: 1e prijs 50 euro, 2e prijs 35 euro, 3e prijs 25 euro
C/D/E categorie; prijs van de prijzentafel, o.a. onder andere Monopoly, Stratego, schaakspelen en voetballen!
Ook krijgt iedereen een aandenken aan het toernooi.

Drinken, broodjes (knakworst), tosti’s en versnaperingen zijn verkrijgbaar aan de bar.

Speelschema:
De inschrijvingen zullen plaatsvinden vanaf 12.00 uur en om 12.45 uur begint het toernooi! Het speeltempo bedraagt 7 minuten per persoon per partij.
Hierbij gelden de snelschaakregels die ook ter plekke nog eens zullen worden uitgelegd. Er zullen in totaal 12 rondes worden gespeeld, telkens in poules van 4 personen. De poules worden ter plekke ingedeeld op speelsterkte. Iedereen zal door elkaar spelen, dus het is in principe mogelijk dat een 8 jarige tegen een 20 jarige speelt. Voor de prijsuitreiking zullen de verschillende leeftijdscategorieën wel weer uit elkaar worden gehaald. De prijsuitreiking zal plaatsvinden rond 17.00 uur en zal tot ongeveer 17.30 uur duren.

Het toernooi kan alleen mogelijk worden gemaakt dankzij onze sponsoren:
Jac Hensen Mannenmode
Keurslager Steltenpool
Van Straalen kappers
Eetcafé de Wiekslag
Bakkerij Toebast

Voor vragen of inschrijving, kunt u terecht bij Dirk Veldhuizen
(tel: 06-30711333, of email: [email protected]).

Klik hier: Aankondiging Jeugdsnelschaak Toernooi 1 april 2017

Klik hier:  Inschrijfformulier_2017_voor_verenigingen

Klik hier: Spelregels Jeugdsnelschaaktoernooi

Klik hier: Hoe werkt het toernooi