Laren te sterk voor achttal Hoevelaken

Vrijdag was Laren te sterk voor het achttal van Hoevelaken. Het werd 3-5.

Vooraf leek er ruimte voor een kleine stunt. Verschillende spelers zijn in vorm en Laren heeft een aantal 1600 en 1700 spelers die zich wellicht kunnen laten verrassen door de Hoevelakers.

Niets bleek van dat: Laren kwam met de sterkste formatie van het seizoen, met daarin 2 spelers aan de eerste 3 borden die hun eerste partij speelden. Daarop leken de kansen voor Hoevelaken kleiner te worden.

De wedstrijd startte erg slecht: Henry werd direct na de opening helemaal overrompeld en verloor snel zijn partij. Niet veel later volgde Johan. Hij leek vrij aardig te staan, maar in het middenspel konden zijn stukken elkaar niet goed meer verdedigen en kwam zijn tegenstander met een sterke aanval door het midden die alleen kon worden afgeslagen met verlies van materiaal, teveel om de partij nog door te kunnen laten gaan.

Daan had het zwaar. Hij verloor een paar pionnen en ging in de aanval op de 7e rij op zoek naar compensatie. Zijn tegenstander hield hem echter de volledige partij onder druk o.a. met een gepende loper en een aanval met zijn dame op de onverdedigde koning van Daan. Er volgende geen enkel moment compensatie en Daan kon alleen opgeven.

Met 3-0 achterstand, verloor ook Jelle. De jeugdspeler speelde een prima partij en die leek lang gelijk op te gaan. Hij liet echter zijn paard pennen, wat zijn tegenstander als een aanvalspunt zag. Jelle verdedigde het paard nog uit alle macht, maar het mocht niet baten. Hij verloor daarmee de partij.

Met een 4-0 achterstand kreeg Tim remise aangeboden. Hoewel je eigenlijk in zo’n situatie door moet spelen, zagen ook de andere spelers niet echt hoe Tim zijn partij nog zou kunnen winnen. Ook Tim zag het niet, dus nam remise aan. Toch knap tegen een speler met 150 ratingpunten meer!

Aan de andere kant was het op het moment wel wat zuur: Martin, Gerben en Dirk stonden er helemaal niet slecht en soms zelfs erg goed voor! Had er dan misschien toch nog een stunt in gezeten?

Allereerst Martin. Hij werd de hele partij naar achteren gedrukt. Maar Martin werd daar niet nerveus van. Hij verdedigde de volledige partij erg secuur, gaf tegengas wanneer dat moest en stelde zijn tegenstander voor de keuze bij het offeren van de loper. Er waren 2 mogelijkheden fout en 1 onlogisch (maar wel goed). Zijn tegenstander koos een verkeerde mogelijkheid, waardoor Martin uiteindelijk 2 pionnen voor kwam te staan en de partij kon gaan afwikkelen naar winst. Een knappe overwinning!

Gerben kwam niet supergoed uit de opening, maar leek de zaken redelijk onder controle te hebben. Nadat in het middenspel de meeste stukken afgeruild waren, kwam hij zelfs op een pion voorsprong. Die kon hij echter niet vasthouden, waardoor remise de enige overgebleven optie was.

Tot slot de partij van Dirk, die begon bijzonder; zijn tegenstander kwam ongeveer een uur na aanvang van de partij binnen. Er werd besloten te gaan spelen, waarna een zeer gesloten spel ontstond. Dirk besloot dat het tijd was om zijn loperpaar op te geven voor een paard en loper om zo met de paarden te heersen tussen de pionnen door. Dat plan pakte uitstekend uit. Zijn tegenstander verzuimde een pion te verdedigen, waardoor een kleine voorsprong ontstond en een veel betere stelling. Dirk wikkelde het te langzaam af, waardoor zijn tegenstander nog aanvalskansen kreeg, maar de partij bleef duidelijk onder controle. Nadat de stukken afgeruild waren, bleef er een extra pion op de 2e rij over en probeerde de tegenstander nog eeuwig schaak af te dwingen. Dat kon niet, waarna hij opgaf en Dirk de partij won.

Al met al de vierde nederlaag van het seizoen. Op basis van de ratings, speelt het team eigenlijk naar behoren. De nederlaag bij Bussum was zuur, maar de andere nederlagen waren conform rating niet gek.