Mooie partijen bij negende ronde IC senioren

Ondanks dat er door een externe wedstrijd maar 4 partijen waren, hadden we niet te klagen over spektakel.

Jerry won zijn partij van Ben. Eerst hengelde hij netjes een pion binnen, daarna wist hij met paard en loper Bens toren en koning zo te manoeuvreren dat hij een toren kon slaan. De partij eindigde nadat Jerry nog een toren van Ben wist te ontfrutselen.

De partij tussen Job en Wim verliep ook spannend. Wim viel vol aan op de koning van Job, maar raakte daar een stuk bij kwijt. Hij zette door en wist Job nog bijna mat te krijgen. Job hield echter stand en toen draaide de rollen om. Job kreeg steeds meer grip op het spel en wist hier en daar wat materiaal te winnen, totdat het verschil te groot was en Job mat kon zetten.

De partij tussen Mick en Robin leek de kant van Mick op te gaan. Hij kwam netjes op voorsprong en leek de partij onder controle te hebben. Robin zette echter een mooie aanval op waarbij hij Micks toren zo opjoeg dat hij met een aftrekaanval zijn achterstand kon goedmaken. Het was een kantelmoment in de wedstrijd, want Robin kreeg ineens initiatief. Mick probeerde nog een truc uit te halen waarbij hij een toren kon winnen, maar Robin had het gezien, gaf even tussendoor schaak en wist zelf een toren en daarmee de partij te winnen.

Dirk en Henry maakten er ook een spannende partij van. Dirk kwam uitstekend uit de opening en zette Henry vol onder druk. Die brak niet en langzaam maar zeker liep de kracht uit de aanval van Dirk. Een klein beetje compensatie was dat Dirks stukken beter stonden dan Henry’s. Net op het moment dat het ongeveer gelijk kwam te staan, overzag Henry dat zijn dame niet verdedigd stond en die achter een gepende pion stond. Een gepend stuk is een slechte verdediger, dus Dirk sloeg de loper eraf die door de gepende pion werd verdedigd, waardoor Henry opgaf.