Amersfoort komt goed weg in bekerwedstrijd

Vrijdag de 18de van november speelde het bekerteam tegen de collega’s uit Amersfoort. Toen het Amersfoortse team binnen druppelde zakte mij (Gerben) de moed al in de schoenen. Het waren stuk voor stuk spelers die tegen de 2000 rating hebben aangezeten, terwijl ze in de vorige wedstrijd een veel zwakker team hadden opgesteld.

Dit werden de partijen
De even borden hebben wit voor ons.
Martin Veldhuizen (1908) – Arjan Tissink (1867- vorig jaar nog 2000+!)
Dirk Veldhuizen (1872) – Peter Sonder (1999)
Gerben van Pel (1767) – Dennis Flohr (1890)
Tim de Jongh (1613) Gunie du Chatinier (1887)

Bord 1

Op bord 1 werd een hele droge variant gespeeld het london system, waar wit na 1d4 2pc3 3lf4 gaat voor goede ontwikkeling en niet een groot voordeel. Martin besloot de loper op f4 af te ruilen voor een paard en daarmee een dubbel pion te maken. Na de ruil van de loper tegen het paard werd het toch een hele vlotte partij, wit duwde de pion naar voren en maakte een zooitje van Zwarts koningsstelling Martin had zeker compensatie maar trok toch aan het kortste eind. Wat wel gezegd moet worden is dat wit 25 computerzetten achter elkaar maakte wat enorm knap is.

Bord 2

Dirk tegen Peter Sonder. Deze heren hebben een verleden in een partij uit het Eemland toernooi werd er tot diep in de nacht doorgespeeld in een 100% gelijke stelling, het ging zelfs zover dat de arbiter de stekker eruit moest trekken ter ongenoegen van Sonder, die stond iets beter en kon niet verliezen, dus waarom zou je het dan niet oneindig lang proberen.

In de opening geeft de computer een plusje voor Dirk dat zal vooral te doen hebben met de zwarte loper op g7 die niet veel uitzicht heeft maar gezien de rating van beide heren was een remise een prima resultaat en dat werd het ook.

Voor de partij: https://nl.lichess.org/fW1P8h9P#94

Bord 3

Dennis Flohr staat bekend als een speler die van aanvallen houdt en aanvallen deed hij.

Op zet 11 stond er een witte pion op g6! Zwart kwam nogal verkrampt te staan. Omdat zwart een heel beperkt aantal zetten had kwamen ze heel natuurlijk en zonder er lang over na te hoeven denken. Dennis kwam tijdsnood en had hij nog een klein half uur voor het belangrijkste gedeelte van de partij. Wit maakte een paar kleine foutjes waardoor ik zeer fraai kon winnen, wilt u deze zien kom dan naar de volwassentraining van vrijdag 2 December!

Bord 4

Het alles beslissende bord 4! Ook de pot met het meeste verschil in rating, maar dat zag je er niet van af! Zwart speelde een benko-gambiet en Tim die dit niet kent speelde zeer fatsoenlijk terug en kreeg zelfs een klein plusje uit de opening. Tim kreeg daarna een mooie koningsaanval in ruil voor 2 pionnen. De witspeler had met minder dan 5 minuten toch nog alles dicht gekregen. Tim bleef nog tijden zoeken naar een geforceerde winst maar vond die niet. Ook deze partij is te zien op de volwassenentraining van 2 December!

Hoevelaken kan met opgeheven hoofd terug kijken naar dit bekertoernooi het was kort maar we hebben goed weerstand geboden. En er had vast nog iets meer in gezeten. Helaas pindakaas, volgende keer beter.