Nieuw schaakseizoen bij HSG

Op vrijdag 5 september starten wij het seizoen voor zowel jeugd als volwassenen. Voor de jeugd is dit dé gelegenheid om langs te komen en te kijken wat schaken inhoudt. Deze avond duurt van 18.45 uur tot 20.15 uur.  Voor volwassenen starten we met de Jaap de Wijn Trofee (mogelijk gemaakt door slijterij ’t Witte Schuurtje). Dit toernooi is voor iedereen gratis toegankelijk. We spelen ongeveer 4 rondes van 20 minuten per persoon.
Het toernooi start om 20.30 uur in de Volksuniversiteit Hoevelaken, aan de Van Dedemlaan 2 te Hoevelaken. Voor de huisschakers organiseren we daarnaast op vrijdag 19 september het eerste Open Hoevelakense Huisschakerskampioenschap (speciaal voor diegenen die geen lid zijn van een schaakvereniging, aanvang 20.15 uur).

Activiteiten
Naast de verschillende lessen en de competitie voor jong en oud, worden door het jaar heen ook verschillende toernooien georganiseerd zoals het familietoernooi, het surprisetoernooi.  de Van Altena cup. Speciaal voor de jeugd organiseren we het Sinterklaassimultaan, het stappentoernooi en natuurlijk eind maart het jaarlijkse landelijke snelschaaktoernooi voor schakers onder de 20 jaar.

Volwassenen
Vanaf vrijdag 12 september wordt elke vrijdagavond vanaf 20.30 uur in competitieverband geschaakt. In deze competitie spelen schakers vanaf 15 jaar. Ook spelen wij met diverse teams tegen andere verenigingen in de regio. Tevens worden er schaaklessen verzorgd.

Jeugd
Vanaf vrijdag 5 september is er iedere week van 18.45 uur tot 19.30 uur een schaakles op 6 verschillende niveaus. Na de schaakles is er een competitie die tot ongeveer 20.15 uur duurt. Voor kinderen die net starten met schaken, is er schaakles van 18.45 uur tot 20.00 uur (wat later in het seizoen starten zij ook met een competitie).

Aan het eind van het seizoen bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een officieel schaakexamen van de Koninklijke Nederlandse SchaakBond, om te laten zien wat je gedurende het jaar geleerd hebt. Verder zullen dan natuurlijk ook per leeftijdscategorie prijzen worden uitgereikt voor verdiensten in de competitie.

We zijn met onze aanpak in het seizoen 2013-2014 jeugdclub van het jaar geworden binnen de Stichts-Gooise Schaakbond (http://www.sgs-schaakbond.nl/).

Kom langs op 5 september en zie zelf hoe leuk schaken bij het Hoevelakens Schaakgenootschap is!