Ook Denk en Zet kan Hoevelakens achttal niet stoppen

Na 4 ronden op rij te winnen, was het vrijdag 16 februari aan Denk en Zet 2 uit Vinkeveen om een einde te maken aan de Hoevelakense zegereeks. Zonder succes, want Hoevelaken wist aan het langste einde te trekken.

Na amper een half uur te spelen bleek Daan van Pel de score te openen met een snel gelijk spel. In een bijzonder snelle partij werden in vlot tempo alle paarden, lopers en de dames van het bord geruild, zonder dat er een pion was gevallen! Dit betekent een zeer gesloten stelling waar weinig kansen op winst zijn en de aanvaller vaak extra risico moet nemen om te winnen. Beide spelers hadden hier geen zin. Een zeer snelle remise was het gevolg. 0,5 – 0,5

Een half uur later besloot Henry van de Bor het voorbeeld van Daan te volgen. De tegenstander van Henry speelde een zeer terughoudende opening. Het plan was om de stukken van Henry snel ver naar voren te lokken en deze vervolgens aan te vallen voordat voldoende verdedigers kunnen aansluiten. Henry, een aanvallende speler van nature, had hier wel oren naar! Beide spelers doorzagen elkaars plan echter voordat er werkelijk vuurwerk op het bord kon verschijnen. Binnen enkele zetten werd veel materiaal geruild en beide spelers vonden een gelijkspel op hun plaats. 1 – 1

Teamcaptain Arco Floor had deze keer niet zijn dag. Arco dacht een mooie kans te zien om een pion te winnen in een gelijke stelling door deze met zijn Dame te slaan. De tegenstander van Arco had dit echter uitstekend door! Het bleek een truc om de stukken van Arco uit positie te brengen en tegelijkertijd met agressieve zetten heel snel zelf een aanval op te zetten. Het gevaar werd niet erkend en wat een gratis voorsprong leek, veranderde snel in een bittere nederlaag. Na 1,5 uur spelen was de stand nu: 1 – 2!

Een kwartier later was het aan Martin Veldhuizen om de stand weer gelijk te trekken. Martin wist met 2 dubbele aanvallen en 2 penningen alle stukken van zijn tegenstander dusdanig onder druk te zetten dat er een gat in zijn verdediging viel. Na 8 geslagen stukken binnen 10 zetten bleek bij het optrekken van de stofwolken dat Martin ineens een loper meer had! Zijn tegenstander kon hier slechts een pion tegenover kon stellen. De tegenstander streed dapper door, maar het verschil bleek te groot te zijn. 2 – 2.

Bijna tegelijkertijd wist Johan van Pel zijn partij in winst om te zetten. Johan had een uitstekende opening waarbij hij veel sneller dan zijn tegenstander zijn paarden en lopers in het spel kreeg. Vooral deze lopers bleken van belang! Deze werden in snel tempo midden op het veld geparkeerd met de koning van de tegenstander in hun vizier. De aanval die volgde sloeg dwars door de verdediging heen! Johan liet zijn tegenstander geen enkele kans en zette de achterstand van een kwartier terug om in een voorsprong. 3 – 2

Vervolgens was het Dirk Veldhuizen die zijn partij afsloot. Dirk had een wat afwachtende opening maar wist hier wel een loperpaar aan over te houden tegen een paard en loper van zijn tegenstander. Een voor een zette Dirk zorgvuldig al zijn stukken in positie. De tegenstander die in de opening het initiatief dacht te hebben, werd steeds verder teruggeduwd. Toen richting het eindspel steeds meer stukken het bord moesten verlaten, bleken de lopers van Dirk de partij steeds meer domineren. Toen het voordeel steeds groter werd, bleek zijn tegenstander niet langer alle aanvallen van Dirk af te kunnen slaan. Hij maakte de definitieve fout en ging direct mat. 4 – 2

Tim de Jongh stelde na 3 uur spelen de winst voor zichzelf en het Hoevelakense team veilig. Tim wist in de opening een pion te winnen, maar dit vertraagde wel zijn opening. De tegenstander kon hierdoor sneller zijn stukken in positie brengen. Tim bleek echter zeer koelbloedig en wist vakkundig alle aanvallen af te slaan, alle valstrikken te omzeilen en alle trucs onschadelijk te maken. Hij wist in het eindspel zelfs zijn voorsprong uit te breiden naar een extra pion. Terwijl alle andere stukken werd afgeruild bleek Tim knap de vroeg opgebouwde voorsprong in overwinning om te kunnen zetten. 5 – 2

Bleef over Gerben van Pel en zijn tegenstander. Beide spelers hadden het duidelijk naar hun zin in deze marathon van bijna 4 uur. Misschien van de langste partij van het hele seizoen! De partij leek lange tijd om een gelijkspel uit te lopen. Gerben kon aanvallen, maar zijn tegenstander bleek zeer kundig te verdedigen. Gerben had echter een stelling opgebouwd waarin hij het idee had niet te kunnen verliezen. Het was aan de tegenstander om 100% foutloos te spelen om zo een gelijkspel te verdienen. Dat is de eerste paar uur van de partij prima te doen. Met minder dan 2 minuten op de klok en al 4 uur intensief nadenken achter de kiezen, is dat een veel grotere opgave! Gerben, een uitstekend snelschaker, bleek toch de meest meedogenloze van het tweetal. Met beide spelers in hun laatste 2 minuten bedenktijd werd een kleine fout werd direct afgestraft. Gerben bepaalde daarmee de eindstand. 6 – 2

Al met al een zeer mooi resultaat voor Hoevelaken. De uitslag van de wedstrijd lag verder uit elkaar dan de standen, maar uiteindelijk telt toch de uitslag. Met deze overwinning wordt de zegereeks van Hoevelaken naar 5 opgetrokken. Met nog 2 wedstrijden voor de boeg begint het kampioenschap nu toch echt in zicht te komen! Maar dan moet eerst HSG uit Hilversum op 5 april worden verslagen. Wordt vervolgt!