Spektakel en spanning in achtste ronde IC Jeugd

De achtste ronde van de IC jeugd had flink wat spektakel en spanning.

Om met de spannendste partij te beginnen: koploper Matteo speelde met wit tegen Julian. Deze partij ging lang gelijk op, maar Matteo had een pion die door kon lopen naar de overkant. Julian deed alleen alles goed om dit te verdedigen, tot de laatste zet. Daar ging het mis. Julian koos de verkeerde kant met zijn koning, waardoor Matteo een dame kon halen en de partij kon winnen.

Spectaculaire partijen waren er ook: Pieter en Joris waren aan elkaar gewaagd en beide spelers hadden veel kansen om te winnen. Hoewel het even de kant van Joris op leek te gaan, wist Pieter zich net op tijd te herstellen en de winst te pakken.

Thijs en Iddo maakten er ook een mooie partij van. Thijs leek in stelling beter te staan, maar wist het niet naar een hele grote voorsprong om te zetten. Stukken vlogen links en rechts van het bord. Thijs had een mooie voorsprong opgebouwd; een heel paard. Maar alle andere stukken waren van het bord, waardoor hij geen mat meer kon zetten en het gelijkspel werd.

Nog een leuk gelijkspel was er tussen Youssef en Boaz. Deze partij ging ook op en neer, zeker omdat beide spelers en fors op los offerde. Uiteindelijk leek Youssef er met de winst vandoor te gaan, maar werd het toch nog remise.

De meest zure partij was wel de partij van Thomas. Hij speelde tegen Justin en was super goed bezig. Hij had Justins dame al te pakken en leek op weg naar de overwinning. Justin geeft alleen nooit op en probeert altijd met een trucje mat te zetten. Zo ook nu. Hij sloot Thomas’ koning op en wist hem aan de zijlijn net mat te krijgen.

De partij tussen Sergio en Jet leek snel over toen Jet haar dame kwijt raakte. Sergio vatte het daarna wat te licht op en liet Jet terugkomen in de wedstrijd. Maar het is erg lastig spelen tegen een dame, ook al heb je compensatie met andere stukken. Sergio wist toch nog wat combinaties te maken en zo de partij te winnen.

De partij tussen Tom en Michaël was erg leuk en het leek naar Michaël te gaan, maar hij kon het net niet afmaken. Tom daarentegen wel, die ging er met de winst vandoor.

Tot slot waren Max en Noah te sterk voor respectievelijk Matthijs en Diederik.