Verslag ronde 4 IC senioren

In de 4e ronde hebben de spelers zelf een verslag van hun partij gemaakt:

Martin Veldhuizen speelde met wit tegen Daan van Pel. Na een relatief veilige opening van beide spelers werden er in rap tempo veel zwaar materiaal geruild. Na 20 zetten ontstond hierdoor een vroeg en boeiend asymmetrisch eindspel. Martin had 6 pionnen en 2 lopers en Daan had 6 pionnen en 2 paarden. Hoewel de pionnen van Veldhuizen op het oog ongecoördineerd waren, bleken deze in staat om samen met de lopers de paarden flink onder druk te zetten. Deze druk werd Daan te groot. Na een inschattingsfout werden de paarden zodanig vastgepind dat de winst Martin niet meer kon ontgaan.

Gerben startte met een damesgambiet d4 – d5, dit ging redelijk normaal tot Gerben met zijn pion naar h4 ging. Jerry had nog niet gerokeerd dus was er nog niets aan de hand.
Jerry ging nog niet kort rokeren … later in de partij probeerde Jerry in het centrum een opening ter forceren, hij maakte gebruik van een lange rokade maar zag te laat dat Gerben met zijn Dame en loper redelijk eenvoudig de witte lijn naar A8 bestreken.

Jerry zag ook te laat dat hij met zijn pion de witte lijn nog had kunnen onderbreken en gaf op voordat Gerben schaakmat kon geven.

Tim opende de partij met een damegambiet. Johan speelde Leningrad terug. De partij had weinig bijzonderheden tot de rokades. Hierna sloot Johan met pion B6 zijn dame af van A5 (met schaak), welke nodig was om de penning op zijn F6 paard op te heffen. Hierdoor kon Tim via een offer gemakkelijk een kwaliteit winnen plus nog wat pionnen waarmee de partij voorbij was.

Mick begon voortvarend in de aanval. Wim wist een vervaarlijke tegenaanval op te zetten met torens op de g en de h lijn, alwaar zich ook Mick’s dame en koning bevonden. Mick wist middels zijn toren de aanval tegen te houden. Daarna slaagde Mick erin om met loper en dame de koning weer naar het midden van de achterlijn te drijven waarna met behulp van een pion de dame mat kon geven. Wim staat nog steeds helemaal onderaan op de lijst.

Verder speelden Arco en Joost tegen elkaar. Joost kwam goed uit de opening en Arco kwam passief te staan. Daarop kon Joost bij het afwikkelen van de stukken een paar pionnen ophalen, die hem uiteindelijk de overwinning opleverde.