1e viertal verliest bij Laren

Vrijdag 23 januari heeft het eerste viertal haar eerste wedstrijd verloren. De wedstrijd werd gespeelt te Laren. Deze wedstrijd zou bepalen wie aan kop kwam in de competitie.

Na een slechte opening kwam Arco Floor een kwaliteit achter te staan, en verloor zijn wedstrijd niet lang daarna. Zowel Tim de Jongh, Gerben van Pel als Daan van Pel kwamen sterk uit hun opening en wisten in het middenspel enig positioneel voordeel te behalen.

De situatie inschattend drong teamleider Floor er op aan bij Daan van Pel om remise aan te bieden, er vanuit gaande dat zowel Tim de Jongh als Gerben van Pel hun partijen zouden winnen. In de analyse achteraf bleek echter dan Daan gewonnen stond.

Hierdoor kwam de druk op Gerben en Tim te liggen om de wedstrijd binnen te slepen. Gerben zag echter een combinatie van zijn tegenstander over het hoofd en werd gedwongen direct op te geven. Hierdoor kwam het aan op Tim de Jongh om de eer van het team hoog te houden. Na een sterk middenspel stond Tim vrijwel gewonnen, maar na een slecht offer kwam hij in het eindspel een paard achter te staan met twee vrijpionen compensatie. In het complexe eindspel dat daarop volgde waarbij beide spelers minder dan 3 minuten hadden ging al het verstand overboord en werden de zetten in hoog tempo achter elkaar gedaan. Uiteindelijk wist Tim in een verloren stelling met nog 10 seconden op de klok zijn tegenstander door zijn tijd te drukken