Achttal Hoevelakens Schaakgenootschap zet stap naar titel

Vrijdag 19 januari won het achttal van het Hoevelakens Schaakgenootschap van nummer 2 SSC 1922 uit Soest met 5-3. De partij eindigde met een bijzonder spannende finale waar captain Arco Floor de overwinning over de streep moest trekken. Na een lange schaakavond lukte hem dat knap. Daarmee staat het Hoevelakense team alleen aan de leiding met één overwinning voorsprong op SSC1922. Met nog 3 wedstrijden te gaan, heeft het team een uitstekende uitgangspositie om de titel te veroveren. De eerstvolgende wedstrijd is 16 februari in Hoevelaken.

De avond startte met een snelle remise van Daan van Pel. In een leuke partij koos Van Pel voor de aanval en offerde hij een stuk op om de koning van zijn tegenstander naar het midden te lokken. Een nauwkeurigere voortzetting had de overwinning kunnen opleveren. Van Pel moest nu genoegen nemen met remise.

Tim de Jongh verloor zijn partij, hij koos voor een aanval op de koning van zijn tegenstander, maar kon net niet doorbreken. De aanval kostte teveel materiaal en De Jongh moest daarna opgeven. De stand werd gelijk getrokken door Gerben van Pel. Gerben wist een goede stelling op te bouwen en vervolgens de overwinning binnen te halen.

Johan van Pel moest aan het achtste bord zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Die speelde zeer sterk met de lopers en wist Johans paard in te sluiten. Daarna probeerde Johan nog van alles om het onheil af te wenden, maar zijn tegenstander was onvermoeibaar en wist de partij sterk uit te spelen.

Dirk Veldhuizen behaalde met zwart een overwinning. In de opening veroverde hij een pion en hij strafte een onnauwkeurige aanval van zijn tegenstander zwaar af. Met drie pionnen voorsprong wikkelde hij de partij netjes af naar het eindspel, waar hij 1 pion voorsprong kwijtraakte, maar de overgebleven voorsprong was ruim voldoende om de partij te winnen.

Martin Veldhuizen had een interessante partij. Hij koos voor een dubieus offer en kreeg een geweldige aanval op de koning van zijn tegenstandster. Zij moest alle zeilen bijzetten, want Martin zette alles op alles om schaakmat te forceren. Uiteindelijk koos Martin voor een afwikkeling naar remise en had hij het nog knap lastig om die remise binnen te slepen.

Met deze 3-3 tussenstand won Henry van den Bor zijn partij. Van den Bor speelde een solide wedstrijd waar hij een pion voorsprong behaalde. Hij speelde die pion richting de overkant van het bord en kon met een offer van zijn toren deze pion promoveren tot dame. De partij was daarmee gespeeld en de tussenstand was 4-3 voor Hoevelaken.

Toen kwam het neer op captain Arco Floor. Hij startte de partij erg goed, maar zijn tegenstander kwam terug in de wedstrijd en een spannend middenspel volgde. Floor wist een sterke koningsaanval afslaan en ging vrij gelijk het eindspel in. Dat was voldoende omdat met een remise het 4.5-3.5 voor Hoevelaken zou worden. Het eindspel was bijzonder spannend met 2 spelers in tijdnood en kansen over en weer. Uiteindelijk was het Floor die de definitieve voorsprong pakte en een overwinning behaalde. De eindstand werd daardoor 5-3. Dit is de tweede keer in het seizoen dat de captain zijn verantwoordelijkheid neemt en het benodigde resultaat uit het vuur sleept.