Achttal met geluk naar eerste overwinning van het seizoen

Donderdag 27 oktober stond de eerste van 8 wedstrijden van het achttal op het programma. Tegenstander was Het Dikke Torentje uit Eemnes. Met het nodige geluk werd het 4.5-3.5 voor de Hoevelakers.

De avond begon niet goed; Daan had last van een overbelaste dame waardoor hij een toren kwijt raakte. Hij gaf meteen op. Henry had een goede partij totdat hij zijn dame weggaf, waarna de partij voorbij was.

Gerben had een gelijkwaardige partij en bleek niet meer voor de winst te gaan, een remise was het hoogst haalbare. Ook de partij van Dirk eindigde in remise, waar beide spelers weinig tot geen kansen kregen om te winnen. Met 1-3 achterstand, leek het er niet goed uit te zien.

Hester had op bord 8 een uitstekende partij waarbij ze 2 pionnen won en een mooi loperpaar had. In de afronding werd het alleen lastig, waardoor ze een kwaliteit achter kwam te staan. Eeuwig schaak was waarschijnlijk het hoogst haalbare, ware het niet dat haar tegenstander dacht mat te gaan en opgaf. Het slaan van een pion had hem uitkomst gebracht.

Met dit fortuinlijke halve tot hele punt, kwam Hoevelaken terug in de wedstrijd door een mooie overwinning van Arco. Martin zorgde voor de voorsprong. In het begin van de partij won hij een pion, welke hij teruggaf voor een aanval op de damevleugel. Die aanval werd afgeslagen, waarna een gelijkwaardig midden en eindspel ontstond. In dat eindspel wist Martin gebruik te maken van een foutje van zijn tegenstander en ging er met de overwinning vandoor.

Tim kon de overwinning veiligstellen, maar moest daar hard voor werken. In het middenspel raakte hij met een paardvork een kwaliteit kwijt. Hij vocht zich echter terug naar een gelijkwaardige stelling. Met beide spelers in tijdnood, bleek een remise de enige uitkomst, waarmee Tim de 4.5-3.5 overwinning veiligstelde!