Achttal veilig na nipte overwinning op Paul Keres 6

Vrijdag heeft het achttal zich veilig gespeeld in de 2e klasse van de SGS. Door een nipte (en wat gelukkige) overwinning op Paul Keres 6, staat het team 6e en kan het niet meer als laatste eindigen.

De avond startte slecht. Daan van Pel had zijn avond niet en gaf snel zijn partij op. Omstanders en uw verslaggever konden niet direct zien wat er aan de hand was. Martin Veldhuizen startte zijn partij ook slecht. Hij gaf een paard weg tegen een pion. Compensatie in de stelling leek moeilijk.

Met een 1-0 achterstand kreeg Dirk Veldhuizen de overwinning in zijn schoot geworpen. In een gelijke stelling offerde zijn tegenstander een loper tegen 2 pionnen. Er zat gevaar op allerlei vervelende combinaties, maar Dirk stuurde zijn stukken netjes om alle gevaren heen. Op voorsprong gekomen ging hij vol in de aanval, waarna zijn tegenstander opgaf na een tweede fout.

Arco Floor verloor zijn partij. Na een lastige opening raakte hij zijn dame kwijt en kon hij de partij opgeven. Met 1-2 achterstand, leek Martin de partij te verliezen. Echter, hij kon eeuwig schaak gaan geven. Zijn tegenstander wilde echter voor de winst spelen en voorkwam dat door materiaal op te geven. Het bleek teveel waardoor Martin ineens de overwinning kon binnenhalen. 2-2 was de stand.

Gerben van Pel had ook een moeilijke partij en leek op verlies af te stevenen. Hij speelde stug door en wist er nog een gelijkspel uit te slepen. Mark van Wijk stond zwaar onder druk, maar als een ware Houdini ontsnapte hij en wist de partij om te draaien.

Met 3.5-2.5 was 1 punt voldoende voor winst en een half punt voldoende voor remise. Dat moest komen van Karel de Bree. Tim de Jongh stond namelijk erg beroerd en bleek uiteindelijk in een moeilijke stelling te verliezen op tijd.

Met Karel hadden we de man in vorm. Hij is de drijvende kracht achter het 2e viertal en als hij scoort, scoort het team ook. Karel had een uitdagende partij waarbij hij een kwaliteit voor kwam te staan. Hij gebruikte al zijn tijd om zijn stelling verder te verbeteren en de overwinning binnen te halen. Karel staat echter niet bekend als snelschaker en met nog 1 minuut en 30 seconden op de klok, moest hij alles uit de kast halen om te winnen. Hij zorgde ervoor dat bijna alle stukken van het bord gingen en hield een toren en 2 pionnen over. Zijn tegenstander had alleen nog een loper. Het bleek voldoende te zijn voor de overwinning en de zege voor het Hoevelakense achttal.