Achttal wint met wat geluk van Leusden

Vorige week vrijdag moest het achttal tegen het eerste achttal van Leusden spelen.
Leusden stond 2e, Hoevelaken 6e.

Aan het begin van de avond bleek Leusden met drie invallers te spelen, Hoevelaken had een invaller met Johan van Pel, die voor het eerst meespeelde.

Binnen een uur was Daan klaar aan bord 4. Hij ging als de brandweer en hakte zijn tegenstander in de pan.

Een lekkere 1-0 voorsprong, maar halverwege de avond zag het er niet goed uit.
Martin stond wel goed met een stuk tegen twee pionnen, maar de overige borden stonden gelijk tot slecht.

Johan stond eerst gelijk in een Caro-Kann, maar raakte daarna twee pionnen kwijt. Na harde strijd moest hij opgeven.
Arco speelde het Morra gambiet van het Siciliaans. Door een fout verloor hij een pion waardoor het materiaal weer gelijk stond. Maar zijn stelling was wel een gatenkaas. Na een hele avond verdedigen maakte zijn tegenstander een grote blunder door een paardvork toe te laten. Dankzij deze paardvork (schaak en dame) won Arco de dame. Zijn tegenstander gaf meteen op.

Henry kwam een stuk achter en kon ook opgeven.

Tim kwam een kwaliteit en een pion achter. Maar in Tims tijdnood gaf zijn tegenstander pardoes zijn dame weg. Kassa voor Tim.

Martin had ondertussen ook gewonnen.

Een niet verwachte 4-2 voorsprong!
Dirk moest de hele avond verdedigen. Maar aan het einde van de partij wist zijn tegenstander, ook onder tijdsdruk, de juiste oplossing niet te vinden. De aanval bleek niets op te leveren en eeuwig schaak (met remise en de overwinning in de wedstrijd) was het enige haalbare.

Als laatste was Gerben bezig. Hij stond eerst slecht, maar gedurende de avond keerden de kansen. Hij wist zijn tegenstander mat te zetten, nadat die geen genoegen nam met remise (omdat dat verlies van de wedstrijd betekende).

Een niet verwachte (en niet verdiende) 5.5 -2.5 overwinning!