Goede start voor 8 – tal Hoevelakense Schakers

Door Martin Veldhuizen

Vrijdag 3 november markeerde de start van de schaakcompetitie voor het 1e achttal van het Hoevelakens Schaakgenootschap. Het beloofde geen makkelijke start te worden. De tegenstander was Baarn 1, een team dat op papier waarschijnlijk het sterkste team van de competitie is. Toch heeft Hoevelaken een indrukwekkende overwinning behaald van 5 – 3.

Dirk Veldhuizen had de beste start van Hoevelaken. Dirk speelde agressief en had zijn vizier midden in de tegenstander zijn stelling gezet. Zijn tegenstander had de verdediging niet op tijd op orde en Dirk denderden er dwars door heen. Binnen no time was er geen verdediging meer mogelijk. Een onverwacht snelle 1 – 0 tot gevolg.

Na de score te openen, was het Henry van den Bor die de voorsprong uitbreidde. Henry had het zwaar en werd vanaf zet 1 onder druk gezet. Na een indrukwekkende 2 uur durende verdediging was het echter Henry die een voordeel pakte door positief af te wikkelen en een gunstig eindspel in te gaan. Dit eindspel duurde niet lang, want na een kostbare fout van de tegenstander profiteerde Henry maximaal. 2 – 0

Johan van Pel was de volgende die een resultaat neerzette voor Hoevelaken. Johan’s tegenstander speelde een sterk positionele opening en Johan werd snel in de verdediging gedrukt. Dit resulteerde zelfs in een kwaliteitsoffer van de tegenstander – een toren voor een paard – met nog meer aanvalsmogelijkheden. Na een half uur peentjes zweten bleef Johan’s verdediging echter in tact en wist hij zijn tegenstanders aanval terug te drukken. Aangezien Johan zelf weinig concrete aanknopingspunten voor een aanval had, was een remise een fantastisch resultaat. 2,5 – 0,5

Na een mooie start van Hoevelaken kwam Baarn een stap dichterbij. Martin Veldhuizen kwam redelijk uit de opening, maar kon niet voorkomen dat zijn tegenstander een goed gecoördineerde aanval opzette. Martin verdedigde zo goed mogelijk maar kon moest toch het onderspit delven. 2,5 – 1,5

Hierna was het Daan van Pel welke zijn partij afrondde. Daan speelde sterk en aanvallend tegen een goede tegenstander. Door constant druk op te voeren had de tegenstander het zwaar en verbruikte veel tijd. Daan kon geen overwinning forceren en kwam met in een eindspel terecht met een klein nadeel. Echter na 3 uur spelen had de tegenstander nog maar een enkele minuut op de klok, tegen Daan met meer dan een half uur bedenktijd. De tegenstander kon dit niet afmaken met een remise tot gevolg. 3 – 2

Ongeveer tegelijkertijd was het Gerben van Pel die wel een vol punt pakte. Gerben en zijn tegenstander speelden een ingewikkeld en positioneel spel. Beide hadden geen interesse in afwikkeling of versimpeling. Het was Gerben die de impasse wist te doorbreken met een precieze prik in het hart van de tegenstander zijn aanval. De stelling van de tegenstander viel als een kaartenhuis in elkaar en Gerben zijn stukken kwamen als maar beter te staan. Na een mooi offer van Gerben maakte hij de partij in stijl af. 4 – 2

Tim de Jongh had heel lang een gelijkwaardige partij. Zijn tegenstander had initiatief en Tim hield de stelling gesloten. Zijn tegenstander wist de druk echter steeds verder op te voeren. Na lang verdedigen brak hij door de verdediging van Tim heen. Tim vocht voor wat hij waard was, maar kon niet de nederlaag voorkomen. 4 – 3

En zo kwam het allemaal neer op teamcaptain Arco Floor die de overwinning over de streep moest trekken. Arco en zijn tegenstander waren verwikkeld in een lange strijd om één enkele pion midden op het bord. Eén voor één dansten alle stukken naar deze cruciale pion. Af en toe werden paarden en lopers geruild, maar in hun plaats kwamen nieuwe aanvallers en verdedigers. Lange tijd wist geen van beide de overhand wist te krijgen. Uiteindelijk was het echter Arco die aan het langste eind trok. Toen hij na 40 zetten en 3,5 uur de verdediging eindelijk onder controle had, was het tijd voor zijn aanval. Deze was precies, efficiënt, meedogenloos en dwars door het centrum. Binnen 5 zetten wist Arco door een truc een stuk te winnen en de partij naar zich toe te trekken. De captain van Hoevelaken bepaalde hiermee de eindstand op 5 – 3 in het voordeel van Hoevelaken.