Hoevelakens achttal verslaat ook de Damrakkers

Door Martin Veldhuizen

Na de goede start van 2 weken terug, was het woensdag 15 november tijd voor de tweede uitdager van het seizoen 2017-2018: De Damrakkers 1 in Utrecht.

Vorige wedstrijd was het teamcaptain Arco Floor die de laatste overwinning uit het vuur moest slepen. Deze keer had Arco duidelijk meer haast. In de opening won Arco snel een loper en gebruikte deze enkel offensief. Alle stukken keken maar 1 kant op: de koning van de tegenstander. Een onhoudbare situatie voor zijn tegenstander en na iets meer dan een uur spelen kwam een snelle 1-0 voor Hoevelaken op het scorebord.

Arco was niet de enige speler met een goede start. Henry van den Bor had er ook duidelijk zin in. Zijn tegenstander ontwikkelde zijn stukken minder snel dan Henry en moest daar een hoge prijs voor betalen. Henry vond een gaatje in de verdediging en sprong daar vol overgave in. Hij won het centrum, de ontwikkeling én een paar pionnen. Nog belangrijker: zijn tegenstander had geen enkele kans om terug te komen in de partij. 2 – 0

Gerben van Pel was de volgende speler die zijn partij afrondde. Gerben en zijn tegenstander besloten beide aan te vallen op een andere helft van het bord. Dit zorgde voor een ingewikkelde stelling vol met aangevallen stukken en bedreigde koningen. Geen van beide kon echter een beslissend voordeel vinden en de partij eindigde in een zwaarbevochten remise. 2,5 – 0,5

Ondertussen was het Dirk Veldhuizen die een flink voordeel had verzameld. Dirk had een verdedigende opening op het bord getoverd, maar kon zijn stukken in het middenspel steeds actiever op het bord gebruiken. De tegenstander probeerde initiatief te krijgen met een combinatie in het midden, maar Dirk was hierop goed voorbereid. Hij had alles onder controle en was voor zijn tegenstander een aanvallende combinatie had moeten worden liep uit op het verliezen van een loper en een paard. Een voorsprong die eenvoudig werd uitgespeeld. 3,5 – 0,5

Met Hoevelaken op match-point was het Jerry Scheerder die de overwinning definitief maakte. Jerry werd vroeg in de partij onder druk gezet. Jerry bleef echter ijzig koel. Hij won met een sterke een-tweetje tussen paard en loper een kwaliteit: de tegenstander zijn toren tegen zijn loper, maar verloor hierdoor veel initiatief. Dat bleek echter helemaal geen probleem voor Jerry. Na een 2 uur durende taaie verdediging was het Jerry die nog steeds exact dezelfde voorsprong overhield. Met steeds minder andere stukken op het bord werd de relatieve voorsprong steeds groter en uiteindelijk onhoudbaar. Een knap staaltje techniek van Jerry en de overwinning voor Hoevelaken. 4,5 – 0,5

Met de overwinning binnen moesten nog 3 spelers hun partij afronden. De eerste speler die dit deed was Daan van Pel. Daan had een prima opening waar in rap tempo veel stukken werden afgeruild, maar Daan een pion extra had. Deze voorsprong bleek moeilijk te converteren en een lang middenspel volgde. Het was Daan die een voordeel leek te halen, maar liet een enkel gaatje vallen in zijn verdediging. Zijn tegenstander greep deze met mogelijk met beide handen aan en wist op de valreep toch de partij naar zich toe te trekken. 4,5 – 1,5

De partij van Martin Veldhuizen had intussen ook zijn conclusie bereikt. In een ingewikkelde opening en middenspel speelden de paarden van beide spelers de hoofdrollen. Martin, met een pionnenvoordeel in het centrum, en zijn tegenstander, met een pionnenvoordeel op de flank, probeerden van alles. Elke aanval werd merkwaardig genoeg verdedigd met een tegenaanval. Dit zorgde voor een explosieve finale waar in 10 zetten ongeveer de helft van de stukken het veld moest verlaten. Nadat de rook was opgeklaard bleek geen van beide spelers een definitief voordeel te hebben. Remise volgde. 5 – 2

Hester van de Velde zorgde voor de einduitslag. Hester en haar tegenstander speelde een moeilijke gesloten positie met vrijwel alle pionnen op het bord. Hierdoor hadden beide spelers moeite om een aanval op te zetten. Hester probeerde met een langzame pionnenpush de koning van de tegenstander onder druk te zetten. De tegenstander verdedigde dit goed en kreeg hierdoor iets meer ruimte. Hier maakte de tegenstander effectief gebruik van. Zijn stukken bewogen zich in rap tempo richting de koning van Hester die de aanval niet kon verdedigen zonder veel stukken te verliezen. De eindstand: wederom een 5 – 3 overwinning voor Hoevelaken.

De volgende wedstrijd: vrijdag 15 december tegen Lekstroom uit Nieuwegein.