Spannende strijd bij eerste en tweede ronde Van Altena Cup

Vrijdag 7 maart werden de eerste 2 rondes van de Van Altena Cup (mogelijk gemaakt door DA drogisterij Van Altena) gespeeld. Er speelden dit jaar 12 deelnemers mee. Dit leverde een aantal spannende duels op. Uiteindelijk wisten Martin Veldhuizen, Daan van Pel, Jerry Scheerder en Robin Nellestein de halve finales te bereiken. Deze worden vrijdag 14 maart gespeeld. Aanvang is om 20.30 uur in het gebouw van de Volksuniversiteit Hoevelaken.

De grootste verrassing van dit toernooi is Jerry Scheerder. Na een solide overwinning in de eerste ronde tegen Wim Hoebe, schakelde hij in de tweede ronde titelkandidaat en nummer 2 van vorig jaar, Gerben van Pel uit. Scheerder had een moeilijke partij, maar maakte handig gebruik van een onoplettendheid van Van Pel.

Robin Nellestein is dit seizoen in vorm en liet dat zien tijdens dit toernooi. Eerst versloeg hij Ben van’t Erve en daarna Hester van der Velde, die een mindere dag had.

Daan van Pel versloeg in de eerste ronde Van der Velde (zij was een lucky loser voor de tweede ronde) en nam het daarna op tegen Robin Simons. Simons is de manĀ  in vorm en scoorde een paar belangrijke punten in wedstrijden tegen andere verenigingen en had in de eerste ronde Tim de Jongh uitgeschakeld. De spanning was om te snijden en uiteindelijk konden zowel Van Pel als Simons hun partij niet winnen. Het werd remise.
Daarop volgde een best-of-three snelschaakwedstrijd, die Van Pel met 2-0 naar zich toetrok.

Martin Veldhuizen is de laatste halve finalist. Hij had de sterkste tegenstand. In de eerste ronde speelde hij tegen Dirk Veldhuizen, die hij overtuigend versloeg. Dirk was lucky loser en het lot zorgde ervoor dat de broers ook in de tweede ronde tegen elkaar moesten spelen. Dirk kwam hierin een pion voor te staan, maar Martin wist een mooie aanvalspositie op te bouwen. Uiteindelijk bleek dat belangrijker dan de voorsprong in materiaal en wist Martin te winnen.

Klik hier voor een paar foto’s van de avond.