Toppers eindigen abrupt

De dertiende ronde op vrijdag de dertiende was voor een paar schakers echt een ongeluksronde.

De eerste partij met dit 13-pech was de topper tussen Daan tegen Dirk. In een vrij standaard opening, vergeet Daan een paard of loper te verzetten, waardoor hij een vol stuk wegblunderde. Reden genoeg om direct op te geven.

De andere topper van de avond was Gerben tegen Martin. Deze partij ging erg gelijk op, waarbij het maar de vraag was of en zo ja, wie er de winnaar was. Martin dacht voor een winnende aanval te gaan door zijn dame te offeren en daarna mat te zetten. Hij overzag echter een verdedigende zet van Gerbens paard en was kon dus ook direct opgeven.

Maar ook in de partij tussen Ben en Robin was er flink wat ongeluk. Ben wist 2 stukken voor te komen staan, maar Robin wilde niet opgeven. Ben hield zijn verdediging niet op orde, waardoor Robin het ene na het andere stuk terugwon en er toch nog met de overwinning vandoor ging.

Eleonor had zich in de partij tegen Wim zomaar bij het rijtje schakers met 13-pech kunnen voegen. Hij misrekende zich en gaf een volle toren weg. Maar zijn mataanval hield net genoeg kracht om tot een overwinning te leiden.

Tot slot partij tussen Jerry en Joost. Dat krachtsverschil was simpelweg te groot, waardoor Joost vrij gemakkelijk met de overwinning aan de haal kon.

Gerben staat nu eerste met 4 punten voorsprong op Dirk, 6 punten op Joost en 8 punten op Martin.