Verslag Eerste viertal vrijdag 13 november te Hoevelaken

Het schaakjaar is weer begonnen, en daarmee het viertallen seizoen. Het eerste viertal van Hoevelaken moest tegen Oud-Zuylen. Voor dat we begonnen zei Karel tegen mij: ‘’Volgens mij wordt het een makkie!’’ Ik hoop dat Karel beter is in het analyseren van medische kwesties.

Op bord vier speelde Daan van Pel. Daan ging maar op bord vier omdat hij dit seizoen erg uit vorm is. Dat bleek vanavond ook. Hij ruilde na eigen zeggen op zet 7 verkeerd af. Dit was een korte en pijnlijke partij.

Wij stonden dus al vrij snel achter. Op bord 2 speelde Karel tegen Jo Drijver een echte SGS-Veteraan, Jaren actief geweest als ledenadministrateur. Karel kreeg een echte Budapester (1 d4 –Pf6 2. c4-e5!?) tegen zich. Hij had geen idee wat dit nou weer voor een onzin was, en gaf al snel zijn wit-voordeel weg. Zwart stond beter toen Tim de Jongh op bord 3 remise aangeboden kreeg. Dit moet best lastig zijn geweest voor Tim. Het was al 0-1 Karel ging waarschijnlijk niet meer winnen en Gerben op bord 1 had net een pion verloren na een vrij diepe combinatie van zijn tegenstander. Tim besloot het aan te nemen, misschien met de gedachte dat Karel en Gerben toch niet meer zouden winnen, misschien omdat hij dacht dat hij zelf ook geen winstkansen meer zag.

Toen waren alleen Karel en Gerben nog over. Het ging steeds minder goed met Karel. De tegenstander had het initiatief, het centrum en Karels stukken stonden op de achterste rij in zijn eigen kamp.

Gerbens partij verliep ook niet best. Hij wilde de Janisch spelen (1 e4 – e5 2 pf3 –pc6 3 lb5- f5), maar zijn tegenstander was een flauwerik en speelde 3. Lc4. Gerben vond deze loper veel te goed dus na een keer d7-d6 te hebben gespeeld, besloot hij tot Pa5. Dit paard valt dan de loper aan en de loper moet weg of worden verdedigd. Zijn tegenstander koos voor het laatste. Zodoende werd het een stelling met een dubbelpion op de c lijn. Deze pion kon wel elk moment afruilen tegen Gerbens pion pion op d6. Daar was de Hoevelaker dus niet zo blij mee. Na een vrij naïeve zet van werd Gerben getruct. Hij verloor de pion en vrijwel de stelling. Het enige voordeel, de extra pion stond op h2. Volledig buiten de actie.

Karel had inmiddels ook verloren. Dus Gerbens partij deed er al niet meer toe. Hij besloot toch nog voor winst te spelen. En daarvoor moest hij de witte koningsstelling openen. Dat gebeurde vrijwillig. En opeens had Gerben 1 vrijpion en 3 sterke stukken. Hij bracht de koning van zijn tegenstander erg in het nauw. Het team van de tegenstander probeerde Gerben af te leiden met bier en daar is hij erg gevoelig voor. Maar of hij er ook minder goed door speel dat is nog maar de vraag. Wat is er gevaarlijker dan een gek? Een dronken gek!

De 3 stukken waren wel erg sterk, en de koning had nog één veld. Gerben joeg de loper naar precies dat ene veld en toen was het mat in één, waarop de mond van mijn tegenstander wel even open viel.

Uiteindelijk is het dus 1,5-2,5 geworden. Volgende keer beter!

1. G. van Pel (Gerben) M.A.M. Jongerius (Marc) (1718) 1 0
2. K. de Bree (Karel) J.J. Drijver (Jo) (1681) 0 1