Spannende finales bij Jeugdsnelschaaktoernooi

Zaterdag 28 maart organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap het 39e Open Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi. Dit jaar was het toernooi voor het eerst te gast in de Eshof te Hoevelaken. Het deelnemersaantal was met 95 het hoogst sinds 2007.

Het toernooi werd geopend door wethouder mevrouw Klein-Schuurs. Na een korte speech opende zij het toernooi door aan het eerste bord van de eerste speeltafel de openingszet te verrichten.

In de E-categorie (schakers geboren in 2005 en daarna) gingen 3 deelnemers, waaronder lid van het Hoevelakens Schaakgenootschap Sergio Westerhof met 6 punten de laatste ronde in. Uiteindelijk wist Romayn Brandsma (Schaakclub Purmerend) met 3 uit 3 in de laatste ronde deze categorie te winnen. Pelle Nagelkerke (Schaakvereniging Huizen) startte met 5 punten aan de laatste ronde en scoorde ook 3 uit 3 en werd daarmee 2e net voor Lauri Maris (WSG Winterswijk). Westerhof kon in de laatste ronde geen potten breken en moest genoegen nemen met een 14e plek.

Bij de D-jeugd gingen Tim Grutter (SV Hoogland) en Kylian Bijvank (Moira-Domtoren uit Utrecht) met een gelijk aantal punten de laatste ronde in. Grutter scoorde in de laatste ronde 2.5 punt en Bijvank 1.5 punt. Grutter werd daarmee kampioen. De derde plek ging naar Wouter Molenaar (BDSV Barneveld) die met een perfecte laatste ronde de derde plek opeiste.

Het meest aantal punten werd dit toernooi gescoord door de winnaar bij de C-categorie Tyro Bekedam (Kennemer Combinatie uit Haarlem). Hij won 11 maal en speelde slechts eenmaal gelijk. Hij had 3 punten voorsprong op nummer 2 Evelyn Bijvank (Moira-Domtoren). Bijvank scoorde in de laatste 6 wedstrijden 6 punten wat precies genoeg was om de 2e plek te veroveren. De strijd om de derde plek was de hele dag hevig. Er eindigden 3 spelers met 8 punten. Op basis van prestaties in de 3e en 4e ronde, ging de derde plek naar Anka Kara (SG Amersfoort). Rowald Dorrestijn (SV Leusden) werd 4e en Jelle Brouwer (BDSV) werd 5e.

In de B-categorie werd met ruime voorsprong gewonnen door Maarten Hoeneveld (Caissa/VAS uit Amsterdam). Hoeneveld koos ervoor om in een leeftijdscategorie hoger te spelen dan op basis van zijn leeftijd wat de prestatie extra glans geeft. De tweede plek ging naar Robin Reichardt (En Passant, Bunschoten-Spakenburg). Hij had een half puntje voorsprong op nummer 3 Erik van Capellen (PSV-Dodo uit Putten).

In de A-categorie was Joris Kokje (Moira-Domtoren) met 1.5 punt verschil. Kokje won de afgelopen 3 jaar in andere leeftijdscategorieën. De strijd om de 2e plek werd verrassend gewonnen door Jeroen van Winkoop (BDSV). Hij won zijn laatste 3 partijen en dat was net genoeg om de 2e plek te pakken. Tim Slendebroek werd op een half puntje van Van Winkoop 3e.

De verenigingsprijs ging dit jaar weer naar Moira-Domtoren. Tweede was SV Hoogland en derde BDSV.

Het toernooi was een succes en dit kon alleen dankzij de inzet van vele vrijwilligers die het toernooi in goede banen leidden en de sponsors die het toernooi mogelijk hebben gemaakt. Wederom hartelijk bedankt voor jullie inzet!

Klik hier voor de uitslagen van het toernooi

Klik hier voor de foto’s