Wie zijn wij

Wij zijn het Hoevelakens Schaakgenootschap. Onze club bestaat 50 jaar en trekt spelers die uit de wijde omtrek komen. Je moet bij onze vereniging niet denken aan een stel oude mannen die een paar partijen spelen in een rokerig zaaltje. Nee, het merendeel van onze leden is jonger dan 25 jaar en we spelen in het gebouw van de Verenigingsgebouw van de Hervormde Kerk, de Rehoboth Smalle Streek 4, Hoevelaken. Wij hebben op dit moment ongeveer 55 leden.

Ons schaakseizoen loopt van september t/m juni en onze clubavond is de vrijdag avond. We bieden zowel jongeren als ouderen schaakles op verschillende niveaus. We gebruiken hiervoor de zogenaamde “stappenmethode” van Cor van Wijgerden. Daarnaast is er een groep, waar het schaakspel vanaf het begin wordt opgebouwd (de zogenaamde pionnenklas).

De jeugd die in de pionnenklas schaakt, krijgen les van 18.45-20.00uur. Later op het jaar zullen zij een onderlinge competitie starten. De overige schaaklessen duren van 18.45 uur tot 19.30 uur. Daarna spelen de jeugdleden die niet in de pionnen klas zitten een onderlinge competitie tot ongeveer 20.15 uur. Voor de volwassenen wordt er elke vrijdagavond vanaf 20.20 uur in competitieverband geschaakt. Hier mogen ook jeugdschakers aan meedoen (voor kinderen jonger dan 15 jaar na overleg tussen de schaker, ouders/verzorgers en de club). Jeugdschakers die meedoen aan de seniorencompetitie kunnen ook gewoon meedoen aan de jeugdcompetitie.

Naast gewoon schaken worden er door het seizoen verschillende toernooien georganiseerd die ruim van tevoren worden aangekondigd op de agenda. Voorbeelden zijn het familietoernooi en de Jaap de Wijn Trofee. Speciaal voor de jeugd spelen wij het Sinterklaas toernooi, het stappentoernooi en natuurlijk in het begin van het voorjaar het jaarlijkse grote landelijke snelschaaktoernooi voor schakers onder de 18 jaar.

De contributie is 65 euro voor jeugdleden en 115 euro voor volwassenen.