Hoevelakens Schaakgenootschap naar halve finale beker

Vrijdag 1 april heeft het Hoevelakens Schaakgenootschap (HSG) voor het eerst de halve finale van de regionale bekercompetitie behaald. Het team versloeg Vegtlust uit Maarssen uiterst moeizaam na een barrage.

De wedstrijd startte matig. Joost Marcus haalde vrij snel in de wedstrijd remise en Daan van Pel miste een zet, waardoor hij een slechte stelling kreeg en die niet veel later moest opgeven. Met nog twee partijen te spelen, stond HSG een punt achter.

Martin Veldhuizen had een zeer complexe stelling aan het eerste bord. Beide spelers zagen in dat degene die als eerste zou aanvallen, in het nadeel was. Zetherhaling werd ingezet en een remise was het hoogst haalbare.

De druk stond toen op de partij van Dirk Veldhuizen, die tijdens de zetherhaling van Martin Veldhuizen wel een voordeel had behaald, maar dit was nog niet uitgespeeld. In het middenspel speelde Dirk zich onder de druk uit en wist hij zijn dame af te ruilen tegen twee torens en gebruik te maken van een zwakte in de stelling van zijn tegenstander. Die besloot om vol op de aanval te spelen om toch nog een score te maken en daarmee de partij in het voordeel van Vegtlust te beslissen. Dirk wist dit echter te pareren en zette gedwongen mat.

Met 2-2 op de borden, werd er een barrage gespeeld in de vorm van snelschaakwedstrijden. Van Pel en Martin Veldhuizen speelden hierin snel gelijk. Dirk Veldhuizen had duidelijk last van de eerste partij en verloor. Daarom lag de druk vol op Marcus om zijn barragepartij te winnen. Hij kwam een pion voor te staan speelde dit indrukwekkend uit. Hij wikkelde de stukken netjes af, won een pion en drukte langzaam zijn tegenstander naar achteren. Die had teveel tijd nodig en verloor op de klok.

Omdat de barrage ook gelijk eindigde werd de tiebreak regel gebruikt waarbij het vierde wordt van de eerste wedstrijd niet meetelt in het bepalen van de score. Dit was de verliespartij van Van Pel, waardoor het Hoevelakense team 2-1 kon overleggen en doorgaat naar de halve finale.