Jeugdsnelschaaktoernooi 2014

Spannende finale bij Jeugdsnelschaaktoernooi

Zaterdag 29 maart organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap het 38e Open Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi. Ook dit jaar werd het toernooi in het dorpshuis De Haen te Hoevelaken gespeeld. De opkomst was met 66 deelnemers prima..

Trouwe sponsor Dries Veldhuizen opende dit jaar het toernooi. Hij keek kort terug op de 38-jarige historie en wat er allemaal in de tijd is veranderd en deed vervolgens de eerste zet aan het eerste bord.

In de A-categorie was er geen spanning om de eerste plek: Diederick Casteleijn was met 12 overwinningen in 12 partijen ruimschoots de beste. De strijd om de 2e plek was wel erg spannend. Uiteindelijk eindigden Meike Riemens en Rijk van Oostenbrugge op hetzelfde puntenaantal (7.5 uit 12), maar door een betere laatste ronde werd won Riemens de tweede plek en werd Van Oostenbrugge derde.

In de B-categorie was het ook spannend voor de tweede plek. Duidelijke winnaar was Arne Pols. Jildert Denneman en Wiggert Pols eindigden met een gelijk aantal punten. Wiggert Pols had alleen in de voorlaatste ronde een net iets betere score dan Denneman en werd daarmee tweede.  Overigens was het volledige podium van SV Krimpen aan den IJssel.

Bij de C-categorie won Joris Kokje (hij won de vorige 2 jaren de D categorie). Anka Kara werd door een perfecte laatste ronde net tweede voor Daniel Dijkstra.

In de D-categorie waren dit jaar de meeste deelnemers (16). Het bleef voor het gehele podium spannend tot en met de laatste ronde. Sam van Dongen wist in de laatste ronde uit te halen met 2.5 punt en kon daarmee net Frits Geelhoed achterhalen (beide hadden 9 punten, maar Sam had een betere laatste ronde). Slechts een half puntje daarachter, legde Thijs Geelhoed met een perfecte laatste ronde beslag op de 3e plek, die hij net voor de neus van Arman Akagündüz wegkaapte. Frank Woudenberg werd in deze groep 5e.

In de E-categorie moest Kelvin Kanne in de laatste ronde een half punt goed maken op Lennart Oron. Dat lukte net, waardoor Kanne er met de beker vandoor ging. Oron werd tweede. Door een goede laatste ronde werd Jona Woudenberg derde, net voor Kylian Bijvank.

De verenigingsprijs ging dit jaar met overmacht naar Moira-Domtoren. Deze club wist in de D- en E-categorie heel veel punten bij elkaar te sprokkelen, waarmee zij SV Krimpen aan den IJssel op een tweede plek hielden. Schaakvereniging Huizen, een nieuwkomer op het toernooi werd derde.

Het toernooi was een succes en dit kon alleen dankzij de inzet van vele vrijwilligers die het toernooi in goede banen leidden en de sponsors die het toernooi mogelijk hebben gemaakt.  Wederom hartelijk bedankt voor jullie inzet!

Klik hier voor de resultaten

Klik hier voor de foto’s (originelen verkrijgbaar bij de redactie)

Wilt u ook foto’s delen? Mail dan de redactie

Aankondiging 38e Open Hoevelakense Jeugdsnelschaaktoernooi

Klik hier voor de huidige inschrijvingen (t/m 29-3-2014 01:00)

Op zaterdag 29 maart 2014 zal het 38e Open Hoevelakense
Jeugdsnelschaaktoernooi georganiseerd worden door het Hoevelakens
Schaakgenootschap. We zullen er weer een gezellig toernooi van maken en
hopen dan ook dat alle jongeren die tijd en zin hebben zich aanmelden. Je hoeft dus GEEN lid te zijn van een schaakbond of een schaakvereniging. Het aantal deelnemers is niet beperkt. Het toernooi zal gehouden worden in het ‘De Haen’, De Brink 10 te Hoevelaken. De kosten voor het toernooi bedragen5 Euro per persoon, te voldoen bij inschrijving.

Er zijn in totaal 5 leeftijdscategorieën (je mag meedoen in een categorie voor oudere jeugd):

• A jeugd; geboren in 1994 t/m 1997
  • B jeugd; geboren in 1998 of 1999
  • C jeugd; geboren in 2000 of 2001
  • D jeugd; geboren in 2002 of 2003
  • E jeugd; geboren in 2004 of later

Prijzen

Voor elke leeftijdsgroep zijn er medailles en een beker te verdelen, ongeveer de helft van de deelnemers heeft een prijs!
A-categorie: 1e prijs 100 euro, 2e prijs 60 euro, 3e prijs 40 euro
B-categorie: 1e prijs 75 euro, 2e prijs 50 euro, 3e prijs 30 euro
C/D/E categorie; prijs van de prijzentafel, o.a. onder andere Monopoly, De Kolonisten van Catan, schaakspelen en stripboeken. Zie hieronder de prijzentafel. Deze wordt uitgebreid als er meer dan 65 deelnemers in de C/D/E categorie zijn.

Ook krijgt iedereen een aandenken aan het toernooi.

Speelschema

De inschrijvingen zullen plaatsvinden vanaf 12.00 uur en om 12.45 uur
begint het toernooi! Het speeltempo bedraagt 7 minuten per persoon per
partij
. Hierbij gelden de snelschaakregels die ook ter plekke nog eens
zullen worden uitgelegd. Er zullen in totaal 12 rondes worden gespeeld,
telkens in poules van 4 personen. De poules worden ter plekke ingedeeld
op speelsterkte. Iedereen zal door elkaar spelen, dus het is in principe
mogelijk dat een 8 jarige tegen een 20 jarige speelt. Voor de
prijsuitreiking zullen de verschillende leeftijdscategorieën wel weer
uit elkaar worden gehaald. De prijsuitreiking zal plaatsvinden rond
17.00 uur en zal tot ongeveer 17.30 uur duren.

Voor vragen of inschrijving, kunt u terecht bij Dirk Veldhuizen
(tel: 06-30711333, of email: [email protected]).
Inschrijven kan ook via de website (Klik op jeugdtoernooi 2013 en dan verschijnt de verwijzing naar het inschrijfformulier).

Klik hier: Aankondiging van het toernooi op A4 formaat.

Klik hier: Inschrijflijst voor verenigingen.

Klik hier: Toernooiregels.

Klik hier: hoe werkt het toernooi.

Het toernooi kan niet georganiseerd worden zonder de hulp van onze