Eerste schaakavond in coronatijd

Vrijdag was de eerste schaakavond in coronatijd. Met de versoepelingen van 1 juli en een draaiboek van de KSNB konden we weer een echte schaakavond organiseren.

Met 12 deelnemers was de jeugdavond goed bezocht. We speelden, net als online, arena, 7 minuten per persoon, per partij. Noah was duidelijk de beste. Hij won al zijn partijen en scoorde daarmee 20 punten. De strijd om de 2e plek was spannend, maar met een winstreak op het einde wist Thijs iedereen behalve Noah voorbij te vliegen en de 2e plek op te eisen met 12 punten. Julian en Max eindigden als 3e met 10 punten. Julian sprak slim iets voor tijd remise af met Diederik, om zo nog 2 punten te scoren. Diederik had misschien moeten doorspelen, want hij werd nu met 9 punten vijfde.

Verder haalde Pieter 4 punten en moesten Jet, Joyce, Thomas, Gert, Matteo en Evert nog even warm draaien.

Bij de senioren speelden we twee vierkampen waarbij je twee keer tegen dezelfde tegenstander speelt. Ook hier zag je dat iedereen nog een beetje roestig was. In de vierkamp met Wim, Ben, Robin en Eleonor bleef het spannend tot en met de laatste ronde. Iedereen won namelijk van iedereen en alleen Robin had een puntje voorsprong behaald. In de laatste ronde deelden Wim en Ben de punten, dus kwam de winnaar uit de wedstrijden tussen Eleonor en Robin. Eleonor wist hierbij in de opening twee keer toe te slaan. Robin verdedigde net niet scherp genoeg en kon twee keer opgeven. Eleonor won daarmee de vierkamp.

De tweede vierkamp was tussen Martin, Joost, Johan en Henry. Henry was nog niet in vorm en moest het onderspit delven. Johan moest in Martin en Joost zijn meerdere erkennen. Hij hield Joost wel één keer knap op remise. De winst ging dus tussen Martin en Joost. In beide partijen hadden beide spelers kansen. Joost won de eerste partij en Martin leek in de tweede partij de winst naar zich toe te trekken. Een klein foutje in de positionering liet toe dat Joost de partij weer helemaal gelijk kon trekken met remise tot gevolg. Joost won daarmee deze vierkamp.