De EINDBAAS is verslagen

In de schaakvereniging Hoevelaken is het vrij duidelijk dat Dirk en Martin Veldhuizen het beste zijn. De van Pellen winnen zo nu en dan ook wel maar dat is dan vooral in afwezigheid van de Veldhuizen. Als ik nog iets specifieker ben: Martin Veldhuizen, hij wint elk toernooi waaraan die meedoet en zou ook met twee vingers in de neus de competitie winnen als hij die serieus zou nemen.

Martin had Dirk en Tim al verslagen en daarmee de eerste plaats gepakt. En nu was het mij beurt om het op te nemen tegen Martin. Omdat ik van Tim moest ik winnen voor de eerste plaats en misschien nog wel belangrijker om Martin te stoppen.

Zelf heb ik een kleine rivaliteit met Martin (deze komt wellicht alleen van mijn kant). Zijn broer versla ik afgelopen jaren met regelmaat maar Martin zelf niet. De partij is in 10 zetten remise of het word door mij zo slecht gespeeld dat ik 2 weken later nog een zure smaak in me mond heb.

Dan hier de partij:
Martin veldhuizen – Gerben van Pel
1. e4 c5
2. Pf3 Pc6
3. Pc3 d6
En hier begint het al, niet het normale d4 waarna het open Siciliaans bereikt word na cxd4 maar het tragere pc3, Martin doet dit volgens mij puur om openingstheorie te vermijden.

4. g3 h5!
Deze zet ziet er misschien voor sommige vreemd uit. Zwart speelt immers een pion zet en ontwikkeld niet. Maar deze pion zet heeft een speciaal doel namelijk de witte pionnenstructuur op de koningsvleugel zodanig verpesten dat wit er wel 2 keer over zal denken kort-te-rokeren.

5. Lg2 Pf6
6. d3 Lg4
7. Le3 h4
8. h3 Lxf3
9. Lxf3 hxg3
10. fxg3 e6
Dat kort-rokeren zal Martin nu wel uit zijn hoofd zetten. Nu is het tijd om wat te ontwikkelen.

11. De2 Dc7
12. 0-0-0 Da5
Dit was waarschijnlijk het moment om Kb1 te spelen, een zeer bruikbare zet, na lange rokade puur om a2 te dekken.

13. d4 cxd4
Zo 10 zetten later maakt wit er toch een open Siciliaan van.

14. Lxd4 a6
Ter voorbereiding van b5.

15. g4 Tc8
Wit gaat voor een vleugel aanval en stop tegelijk … Dg5+ Kb1 Dxg3 deze variant vond ik veel te riskant om te spelen maar nu kan het dus niet meer.
De Tc8 zet is weer ter voorbereiding van b5 en tevens der ontwikkeling van de toren.

16. Dc4 b5
De Dc4 zet vond ik raar. Zwart wil al b5 spelen en nu nodig je hem ook nog eens uit! Na b5 zal de dame een nieuw thuis moeten vinden. Als de dame naar b3 wil moet je geen last hebben van angst in de kleine ruimte want dan krijgt de dame het wel erg benauwd.

17. Db3 Dc7
Martin heeft geen last van claustrofobie. Zwart heeft nu het plan dat hij de dame in wil sluiten. Daarvoor zijn heeft hij in gedachte dat loper op f8 bevrijd moet worden en het paard moet naar a5 om de dame daadwerkelijk aan te vallen. Dc7 is gericht op 3 zaken:
1 Het zorgt ervoor dat het paard verdedigd staat als het op a5 land.
2 Het maakt de dreiging Df4+ (met loperwinst) na de zet pion d6-d5.
3 Het pent het witte paard op c3 mocht de witte dame de c2 pion loslaten.

18. g5 Pa5 !
Hier hoorde ik een kleine: oeps. Martin realiseert zich dat ze dame word ingesloten. Er zijn hier wel wat computer varianten die beter zijn als wat Martin speelde maar die is dan ook mens.

19. Db4 d5!
Hier: 20. Le5 lxlb4 21. Lxc7 Pxe4 22. Pxe4 Txc7 Nu staat zwart een volle pion voor en een staat hij beter als in de partij. Martin zei na afloop dat hij deze variant gemist had.

20. Dxf8 Txf8
21. gxf6 gxf6
Hier kon zwart op 2 manieren een stuk winnen b4 valt het gepende paard aan en Df4+. Na beide variant zou echter fxg7 komen waarop er praktische gevaren ontstaan voor zwart, dus koos ik voor het praktische xf6. Wit moet nu alsnog dealen met de dreigingen.

22. Kb1 e5!
De computer vind een andere zet beter maar ik geef het toch een uitroepteken. Wit heeft een sterk centrum en dat neemt zwart hem nu af door zijn loper in te sluiten, dit is de 2 keer! Laten we even naar de kandidaat velden kijken: e3 kan niet wegens d4! Dubbele aanval. f2 Kan ook niet wegens d4! paardzet- Dxc2! Met loper winst. En g1 kan niet omdat d4-paardzet Dxc2-koningszet Dc1 nu opeens mat is!

23. Pxd5 Dxc2
24. Kb1 exd4
25. Pxf6+ Ke7
26. Pd5+ Ke8
27. Pf6+ Kd8
Hier gooit Martin de handdoek in de ring. De schaakjes helpen niks en hij staat heel veel materiaal achter.

Na de partij vertelde Martin mij dat hij niet vaak verliest in de interne competitie en niet alleen niet vaak maar nooit. Op de site kon ik niet vinden wanneer Martin voor het laatst intern verloren had maar het zal heel lang geleden moeten zijn. Gelukkig is de competitie nu weer spannend, nu we hebben gezien dat Martin ook gewoon kan verliezen. Voor zijn tegenstanders zou ik zeggen: train nog eens een beetje op insluiten!

Gerben van pel