Eerste avond Van Altena Cup zonder verrassingen

Vrijdag 27 februari werden de eerste 2 rondes van de Van Altena Cup (mogelijk gemaakt door DA drogisterij Van Altena) gespeeld. Er speelden dit jaar 21 deelnemers mee. Uiteindelijk wisten Daan van Pel, Henry van den Bor, Robin Nellestein, Arco Floor, Gerben van Pel, Dirk Veldhuizen, Hester van der Velde en Hassan Arghandawi de kwartfinales te bereiken. Deze worden vrijdag 6 maart gespeeld. Aanvang is om 19.45 uur in het gebouw van de Volksuniversiteit Hoevelaken.

Deze editie van de Van Altena Cup kende een record aantal deelnemers. Het deelnemersveld bestond uit een mix van oud-leden, enthousiaste (thuis)schakers en leden van het Hoevelakens Schaakgenootschap. In de eerste ronde moesten er 5 schakers afvallen, zodat een groep van 16 spelers kon strijden om een plek in de finale avond. Er waren een paar mooie partijen; zo speelden Henry van den Bor en Joost Marcus een fantastische partij, waar Marcus aan het langste eind trok. Oud-lid Gerrit van Huffelen zorgde voor een verrassing door van Hester van der Velde te winnen. Zowel Van den Bor als Van der Velde konden als lucky losers toch meedoen aan de tweede ronde en bemachtigden daar een plekje de kwartfinale.

In de tweede ronde zorgde de loting voor twee mooi affiches: Daan van Pel speelde tegen Tim de Jongh. Na een snel gelijkspel moesten deze schakers via snelschaakpartijen beslissen wie er naar de kwartfinales ging. Van Pel bleek de sterkste.

Ook speelden Gerrit van Huffelen en Robin Nellestein tegen elkaar. Het bleek een lange en zware partij te worden, waarin Nellestein uiteindelijk 1 pion overhield. Deze pion kon de overkant van het bord halen en daarmee won Nellestein de partij.

Klik hier voor foto’s van de avond.