Het regent Reuzendoderpunten bij vierde ronde interne clubcompetitie

De verrassingen waren groot bij de vierde ronde van de interne clubcompetitie. Het scorebord vertelt alleen niet het leed dat er achter de partijen schuil ging.

Zo was Ed, na een mooie overwinning in het zestal, weer bezig om een mooie overwinning op te bouwen tegen Julian. Hij had twee vrijpionnen die ongestoord de overkant konden opzoeken. Julian kon niet anders dan dames ruilen en bood de ruil aan. Ed zag dit echter over het hoofd en gaf zijn dame weg. Hij kon direct opgeven.

Ook Dries was goed bezig tegen Wim en had twee stukken te pakken. Wim bleef echter zoeken naar de mat en één moment van onoplettendheid was voldoende voor Wim om direct mat te zetten.

Verder kwam Glory goed uit de opening tegen Timo en maar wist hij zijn voorsprong niet vast te houden. Timo kwam terug en een lange, spannende en meeslepende partij was het gevolg. Timo kreeg langzaam maar zeker de overhand, maar het was onduidelijk of hij dat naar winst kon omzetten. Met inmiddels tijdsdruk op de klokken wist hij het voor elkaar te krijgen, de partij te winnen en ook Reuzendoderpunten te verzamelen.

Maar de grootste verzamelaar was Arjen. Deze jeugdspeler speelde voor het eerst mee en profiteerde maximaal van een fout van Jerry waardoor hij de partij won en 20 punten bij kon schrijven.

Tot slot scoorde Jan Reuzendoderpunten door Rafi te verslaan in een partij waar hij verschillende pionnen opraapte en daarna met een torenwinst de partij besliste.

Er was ook nog strijd om de koppositie. Niels speelde met wit tegen Dirk. Hij opende agressief en was enigszins verbaasd en tevreden over een prima stelling die eruit voortkwam. Dirk was ook tevreden en dat kan maar één ding betekenen; in het middenspel gaat één van twee ongelijk krijgen.

Beide spelers bouwden een aanval rond het centrum op en Dirk koos het initiatief door op e4 een pion te slaan. De computer gaf later aan dat het daarmee helemaal gelijk stond, maar het vervolg dat Niels daarvoor moest volgen, was zo bizar, dat dat alleen aan grootmeesters is voorbehouden.

Niels koos daarop een voortzetting die hem een pion kostte, maar in de afruil ging het mis waardoor Dirk met zijn stukken naar voren kon brengen en de partij kon winnen.

Er bleven nog twee partijen over; Martin won gemakkelijk van Robin, nadat hij een stuk offerde voor een mataanval en Johan en Matteo speelden gelijk. Zoals de heren zelf zeiden; “we zijn allebei een sukkel!”, nadat er een toren onverdedigd geslagen kon worden en dat niet gebeurde.