Hoevelakers in de prijzen bij 43e Jeugdsnelschaaktoernooi

Zaterdag 30 maart organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap het 43e Open Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi. Het toernooi werd geopend door wethouder Dijksterhuis. Na een korte speech verrichtte hij de eerste zet aan het eerste bord, waarmee hij het toernooi aftrapte.

Er vielen dit jaar maar liefst 6 schakers van het Hoevelakens Schaakgenootschap in de prijzen: Job Geijtenbeek werd knap 2e in de A-categorie. Jelle Bloemendaal behaalde een mooie 3e plek in de B-categorie. Matteo de Haan werd 2e in de D-categorie, Noah Vandeputte werd in deze categorie 3e en Max Peter Malenstein 6e plek. Thijs van den Heuvel werd 9e in de E-categorie.

De spannendste ontknoping van het toernooi was dit jaar bij de C-categorie. Daar gingen 5 schakers met een gelijk aantal punten de laatste ronde in. Uiteindelijk wist niemand in de laatste ronde de maximale score te halen, waardoor er 4 deelnemers met 8 punten waren. Jule Cordes (Caissa/VAS) ging er met de titel vandoor omdat zij de 8 punten tegen de sterkste tegenstanders had weten te verzamelen. Ruben Bos (Gooise Schaakvereniging) werd tweede en Brendan Lieuw (Schaakvereniging Almere) werd derde.

De beste schaker van het toernooi was Tim Grutter (SG Amersfoort). Hij wist als enige alle 12 partijen te winnen en won daarmee de A-categorie. Job Geijtenbeek werd tweede omdat hij zijn punten tegen sterkere tegenstanders had behaald dan Cedric Kerkmeester.

Ook in de B-categorie was er een duidelijke winnaar: Rafael Goudriaan (Caissa/VAS) werd eerste voor Peter Nitrauw (SG Amersfoort) en Jelle Bloemendaal.

In de D-categorie ging Fabian Rijken als koploper de laatste ronde in. Hij versloeg daar alle tegenstanders, dus was verdiende de kampioen. Matteo de Haan werd 2e voor Noah Vandeputte.

Tot slot de E-categorie. Daar ging Michael Veldhuizen (Schaakclub Zeist) in de laatste ronde Jorian Tee voorbij en Daniël Bos (SV Huizen).

De verenigingsprijs ging dit jaar voor het eerst naar de Gooise Schaakvereniging. In de eerste ronde pakte de 5 best scorende spelers een ruime voorsprong, die zij gedurende het toernooi langzaam zagen slinken. Toch bleek het voldoende want de Gooise Schaakvereniging won met 2 punten voorsprong op het Hoevelakens Schaakgenootschap.

Verslag van de opening

Klik hier voor de uitslagen

Klik hier voor de foto’s

Het toernooi kan alleen mogelijk worden gemaakt dankzij onze sponsoren:
Keurslager Steltenpool
Van Straalen kappers