Strijd Interne Clubcompetitie nog lang niet beslist

Het blijft dit jaar ongemeen spannend in de interne clubcompetitie. Tussen de nummers 1 tot en met 4 zit maar 4 punten. Daarna is er een kloof en gaat de strijd om de vijfde plek ook in alle hevigheid door. Daar dingen zelfs 5 spelers aan mee.

In de kop staat Dirk nog steeds eerste, gevolgd op 1 punt door Martin, op 2 punten door Matteo en op 4 punten door Niels.

Mick, Arjen, Johan, Glory en Daan strijden om de 5e plek en tussen Mick en Daan zitten maar 3 punten.

Dirk tegen Martin
De laatste van vier confrontaties dit jaar eindigde in remise. Dat lijkt misschien verdacht, maar de partij was dat allerminst. Dirk kwam goed uit de opening en wist een mooi positioneel voordeel op te bouwen, tenminste, dat vertelde de computer achteraf. Achter het bord leek het er veel gelijker uit te zien.
Dirk speelde met een beetje geluk precies op tijd Pd5 om het door de computer briljant aangeduide Pf4 van Martin te blokkeren. Het was nog steeds de beste zet, maar Martin speelde f5.

Daarna kreeg Dirk de kans om twee paarden en een pion te geven voor een toren en loper. Het kleine voordeel leverde alleen wel een matige stelling op, waardoor hij remise aanbood. De competitiestand hielp ook een beetje; 1 punt voorsprong behouden is ook wat waard. In de analyse bleken er allerlei varianten te zijn waar Martin voor de overwinning kon gaan en alleen het veel betere verdedigingswerk dat wist te stoppen. Martin durfde het echter niet aan en nam remise aan.

Matteo tegen Arjen
Beide spelers kwamen redelijk uit de opening. Matteo kreeg een open h-lijn gericht op de koning van Arjen. Na een aanval op de koning wist Matteo materiaal te winnen. Later zette hij mat.

Niels tegen Johan
Beide spelers waren niet helemaal tevreden in de opening. Waar Niels zijn zetvolgorde door de war haalde en daardoor iets passiever moest spelen dan hij gewend was als wit, was het voor Johan al meteen ernstiger. Rond zet 4 had hij een mogelijkheid voor Niels volledig gemist, en hij had al snel het gevoel dat het niks zou worden. De zetten daarna verliepen vrij logisch, maar Johan verzuimde om te rokeren, omdat hij bang was voor h5. Uiteindelijk was hij net een zet te laat toen hij toch wilde rokeren. Niels kon druk zetten op e7, en uiteindelijk bleek Johan alleen met alsmaar passievere zetten te kunnen verdedigen en materiaal te kunnen behouden. Dat kon duidelijk niet goed blijven gaan: uiteindelijk brak Niels het centrum open, won een stuk, en een zet later werd Johans dame opgesloten.

Joy tegen Henry
Henry begon gelijk aanvallend te spelen. Joy probeerde gebruik te maken van de gaten in de verdediging van Henry, en kreeg een goeie aanval. Maar Henry wist op een gegeven moment zijn koning in veiligheid te brengen door rokade, waardoor de aanval gelijk weg was. Hierna kon Henry doorgaan met zijn aanval, wat resulteerde in steeds meer pion verlies terwijl Joy de koning in veiligheid moest brengen. Joy gaf op toen Henry drie vrijpionnen had, die onvermijdelijk gingen promoveren.

Timo tegen Ruben
In het begin van de partij won Ruben een loper. Timo kwam terug door een dame voor een toren te ruilen. Qua stukken stond het daardoor weer redelijk gelijk, totdat Timo met een dubbele aanval een toren won. Hierna kon hij met een mataanval van de dame en toren de partij winnen.

Jan tegen Glory
Glory speelde het Konings Indisch waarop Jan de Sämisch variatie speelde. Toen de b pion door wist te lopen veroorzaakte dit flink wat problemen voor wit. Uiteindelijk wist zwart te winnen door een dame op te geven tegen twee torens en een promoverende pion voor zwart.

Mick tegen Robin
Mick Speelde pirc tegen de e4 van robin. In het middenspel ging  de h-lijn open nadat Mick door paarden te ruilen de g pion van Robin naar f dwong. De open koningstelling werd vervolgens door Mick gebruikt voor een winnende aanval.

Iris tegen Wim
De partij begon op een klassieke manier. Na het afruilen van de nodige stukken wist Iris een hele sterke verdediging op te zetten, waarbij Wim met geen mogelijkheid doorheen wist te komen. Wim werd erg gehinderd door een dame-loperlijn. Uiteindelijk wist Iris met toren en dame Wim in het nauw te brengen. Wim wist nog net een mat te voorkomen, maar even later pende Iris Wim zijn dame waarna Wim zijn koning neerlegde, beseffende dat het onherroepelijk een verloren partij zou zijn.

Michiel tegen Wessel
Partij begon met standaard ontwikkelingszetten in deze variatie, zwart zetten de stukken iets actiever neer uiteindelijk, waarna wit een blunder begaat op zet 16. Dxc5, waarna zwart de rest van het spel versimpeld heeft en met bijna perfect spel de match uiteindelijk gewonnen heeft.