Titanenstrijd bij HSG kampioenschap

Het hele hoofdbestuur van het Hoevelakens Schaakgenootschap was aanwezig voor het 11e HSG kampioenschap. Alle kanshebbers en semi-kanshebbers streden in een halve competitie om de trofee en de topboeken uitgezocht door Gerben.

Al in de eerste ronde leken twee kandidaten het moeilijk te gaan krijgen: Daan wist knap Gerben te verslaan en Martin bezorgde direct Dirk een nederlaag. Daarna ontstond een zeer spannend toernooi waarbij Gerben en Dirk vrij snel buiten de prijzen vielen. Gerben verloor ook van Martin en van Tim, terwijl Dirk een nederlaag moest incasseren tegen Gerben.

Er bleven nog drie kandidaten over voor de titel: Martin, Daan en Joost. Joost had alleen gelijk gespeeld tegen Gerben en Daan had alleen verloren van Joost. Martin moest in de onderlinge duels het voordeel gaan pakken, maar dat mislukte, waardoor de titelstrijd tussen Daan en Joost ging. Beide spelers bleven maar punten scoren, waardoor de laatste ronde de einduitslag zou bepalen.

Joost had genoeg aan een remise, als Daan zou winnen. Daan moest in de laatste ronde alle zeilen bijzetten om zijn partij tegen Tim te winnen. Tim bood erg goed weerstand, maar uiteindelijk wist Daan toch de partij te winnen.

Joost bood tijdens zijn partij tegen Dirk wel remise aan, maar Dirk had daar niets aan en weigerde het. Op het bord begon de partij ook in het voordeel van Dirk te kantelen. Hij kwam voor te staan en een overwinning leek in de maak. Joost bleef echter doorzetten en alle kansen grijpen die hij kreeg, terwijl Dirk moeite had om de stelling naar zijn hand te zetten. De partij eindigde nadat Joost in het centrum met twee pionnen wist op te rukken en mat wist te zetten.

Daarmee won Joost met een score van 10.5 uit 11 het 11e HSG kampioenschap. Daan werd met 10 uit 11 knap tweede, terwijl de derde plek naar Martin ging met 8.5 uit 11.

V.l.n.r. Daan, Joost en Martin

De volledige uitslag:
1. Joost 10.5 punten
2. Daan 10 punten
3. Martin 8.5 punten
4. Tim 7.5 punten
5. Gerben 7.5 punten
6. Dirk 7 punten
7. Jerry 4.5 punten
8. Johan 3.5 punten
9. Robin 3 punten
10/11 Henry en Wim met 2 punten