Verslag ronde 21 interne clubcompetitie

Wim tegen Timo
De partij begon een beetje Engels, d.w.z. spiegelbeeld. Nadat Timo kort gerokeerd had, zette Wim zijn loper en zijn dame op een diagonale lijn. Timo sloeg achtereenvolgend de pionnen op h3 en g2 weg. Intussen had Wim zijn toren op g1 gezet, zodat hij Timo zijn loper eraf kon slaan, waardoor een open g=lijn ontstond. Daarna sloeg Wim de pion op h6 weg met zijn loper. Timo kon niet terugslaan omdat zijn pion dankzij de toren op g1 niet van de lijn af mocht. Timo gaf tussendoor nog schaak met zijn andere loper, die door Wim moest worden geslagen. Wim was van plan door middel van een aftrekaanval Timo zijn dame te pakken te nemen, maar Timo zette zijn dame aan de kant. Toen zag Wim een eenvoudigere manier om Timo mat te krijgen doorzijn dame op h6 te zetten om daarna h8 te spelen. Zover liet Timo het niet komen. Hij gaf op.

Niels tegen Matteo
Wederom moest Matteo het met zwart tegen Niels opnemen. De partij ging gelijk op, maar aan de klok was dat niet te merken: in het middenspel kwam Matteo al snel onder het halfuur, terwijl Niels nog bijna op vijftig minuten zat. Uiteindelijk wist Niels een net iets betere stelling te krijgen en wist Matteo niet meer goed hoe hij zijn positie moest verbeteren. Hij ging voor een torenruil die Niels de open lijn gaf en een licht maar duidelijk voordeel. Op dat moment vond Matteo echter een mooie zet: hij liet zijn paard ongedekt staan, maar als Niels sloeg zou Matteo via een schaakje al Niels’ stukken vastzetten, en ondanks het stuk achterstand volgens beide spelers een remise hebben (Niels zou daar namelijk eeuwig schaak hebben, anders zou Matteo voor nog meer kunnen spelen). Hoewel Niels bijna besloot voor deze remise te gaan, deed de situatie op de klok hem anders beslissen: het was een halfuur tegen vijf minuten, dus het doorspelen waard. In de rest van het eindspel verdedigde Matteo goed, maar in absolute tijdnood verloor hij een pion aan de rand van het bord, terwijl Niels zijn eigen pion ternauwernood kon verdedigen: het was genoeg voor de overwinning.

Arjen tegen Dirk
Na de opening was het Dirk die wat druk in het centrum begon te zetten. Het leverde geen materiaal op maar Dirk wist wel in het centrum op te rukken. Het kostte Arjen veel bedenktijd die hij richting het einde van de partij tekort kwam om de juiste verdediging te vinden. Dirk kwam langzaam maar zeker beter te staan, won daarna een pion, een kwaliteit en uiteindelijk de partij.