Spannende laatste ronde IC jeugd

In de laatste ronde van de interne competitie van de jeugd, was er nog voldoende om voor te spelen. In de C-categorie stonden Ramiro en Pieter maar 1 punt achter Sergio, die de derde plek in handen had. Pieter wist van Maura (waardoor Maura Ensar niet meer bij kon halen) te winnen en Ramiro won van Iddo (die daardoor Youssef niet meer kon bijhouden bij de pionnen). De druk stond er daarom vol op bij Sergio. Hij moest tegen Diederik spelen en een verrassing zou zomaar kunnen gebeuren. Sergio hield zijn hoofd koel en wist zijn partij te winnen, waardoor hij derde werd in de C-categorie.

Ook in de D-categorie was het erg spannend. Noah Vandeputte en Julian stonden al weken 1 puntje achter elkaar. Julian had een erg zware loting: hij moest tegen Timo spelen.  Noah had het ook niet makkelijk: Max was zijn tegenstander. Max kon Noah nog achterhalen door hem te verslaan. In een spannende strijd was Noah echter iets te goed voor Max.

Julian startte goed tegen Timo en won een toren tegen een paard. Timo gaf echter niet op en kwam terug in de partij en kwam zelfs twee pionnen voor te staan. Julian deed in een laatste poging punten te redden, nog een aanval met zijn dame. Timo liep de verkeerde kant op, waardoor Julian eeuwig schaak kreeg en remise kon maken.

Remise was echter niet voldoende om Noah achter zich te houden. Noah werd tweede, Julian derde en Max vierde.

Bij de pionnen had Guus nog een kans om op het podium te komen. Hij moest daarvoor Michael verslaan. Dat lukte net. Zuur voor Iddo, die valt daardoor net buiten het podium.

Tot slot de strijd om het algemeen kampioenschap. Dat vochten Nubel en Matteo onderling uit. Als Nubel niet verloor, was hij kampioen.

In de opening deden beide spelers niets onder voor elkaar. In het middenspel had Nubel kansen op remise, maar hij speelde door. In het eindspel was het bijzonder spannend. Matteo kwam een loper voor te staan, maar dat afmaken is erg moeilijk. Toch wist hij een pion te laten promoveren tot dame. Daarna bleef het spannend, maar Matteo maakte geen fouten, won de partij en is daarmee algemeen kampioen geworden!

Het Reuzendoderkampioenschap gaat naar Noah. Hij komt op 107 punten te staan, een absoluut record. Diederik is knap 2e met maar liefst 71 punten.