Verslag ronde 28 Interne clubkampioenschap

Wim tegen Wessel.
De partij begon voor wit met een klassieke opening, waarbij zwart vooral met zijn pionnen aan het schuiven was. Geleidelijk aan werd wit steeds meer ingesloten. Zwart verdedigde goed en wist een bres te slaan in de stelling van wit. Wit raakte dankzij een verkeerde paardzet zijn toren kwijt, waarna zwart doormiddel van een combinatie van loper en dame ook de tweede toren te pakken en wit mat te zetten.

Robin tegen Timo
We speelden Siciliaans. Het ging in het begin gelijk op. Vervolgens kon Robin met een paard een vorkzet doen op de dame en toren met een aftrekschaak waardoor hij de dame kon winnen. Na een twintigtal zetten kon Robin Timo mat zetten.

Arjen tegen Jerry
Al vrij snel in de opening speelde wit een gambiet. Zwart slaat verkeerd en komt daardoor in de problemen. Zwart kwam een kwaliteit achter en daarna een stuk. Wit speelde het goed uit en zwart geeft op.

Henry tegen Dries
In een boeiende partij die lang gelijk op ging wist Henry met een dubbele aanval op de Koning en een toren een toren voorsprong te nemen. Daarna kwam Dries steeds verder in de verdrukking en gaf op zet 31 een paard weg. Waarna Henry door opgave de winst pakte.

Johan tegen Matteo
De partij gaat heel erg gelijk op met veel spanning op stukken en het centrum van het bord. Deze spanning wordt doorbroken door een ruil van een paar stukken, waarbij Johan een geïsoleerde pion overhoudt. Matteo weet daar druk op te zetten, maar maakte een ruil waarna de pion niet meer geïsoleerd raakte. Meer stukken werden geruild en Johan maakte de fout door een pion te ver naar voren te zetten, waardoor deze pion een doelwit werd en Matteo wist deze pion heel wat zetten later op te pakken, waarbij hij door een tactiek zijn toren blunderde! Johan zag dit echter niet en het werd een pionneneindspel, waarbij Matteo een extra pion had, waardoor hij de partij wist te winnen.

Jan Tegen Mick
In een kings idian kwam er veel spanning op de damensvleugel. Dames werden afgeruild en lopers staarde elkaar aan. In deze positie gaf Jan een kwaliteit weg en na dapper verdedigen moest hij zichzelf gewonnen geven.

Ruben tegen Simon.
Partij ging gelijk waardig op. In het begin won Ruben een pion van Simon en buitte dit goed uit. Door vastberadenheid van Simon bleef hij vol houden in een verliezende positie. Door een blunder van Ruben werd dit nog een spannend en verraderlijk eindspel dat gewonnen werd door Ruben.

Niels tegen Dirk
In de vorige ontmoeting speelde Niels een gambiet en dat was niet goed bevallen. Daarom ditmaal een iets rustigere partij waarbij Niels op zet 15 een pion oppakte. Hij had vanaf dat moment de controle over de partij en leek op weg te gaan naar winst. Dirk kon alleen maar ongelijk materiaal creëren door zijn dame tegen twee torens en een pion te ruilen en dan proberen mat te geven. Het leek een risicovrij eindspel, maar had lastige techniek nodig om voortgang te boeken. Niels zag dit niet en met een vervelend koningszetje dreigde Dirk mat in 1 zet. Eeuwig schaak en remise was daarna het enige wat Niels nog uit de partij kon halen.