Achttal zet Het Dikke Torentje opzij

Donderdag 21 september was de eerste ronde in de SOS competitie voor het achttal. Het is een rentree van het vlaggenschip dat tenminste 4 seizoenen niet mee heeft gedaan (we speelden met een zestal).

Tegenstander in de eerste ronde was Het Dikke Torentje uit Eemnes, een verrassende promovendus van vorig jaar. Vanwege vakanties bij Het Dikke Torentje werd het eerste bord leeg gelaten.

De partij startte vrij neutraal. Mick kwam dan wel een kwaliteit voor te staan, maar de stelling was erg moeilijk. Hij moest zijn dame geven voor een toren, waardoor hij twee torens tegen een dame kwam te staan met verschillende pionnen en nog anders stukken. Beide spelers waren tevreden met remise en dat werd het dan ook.

Daan zette het team op een 2-1 voorsprong door de koning van zijn tegenstander even in het midden te houden en nadat die gerokeerd was, direct vol op de koningsvleugel aan te vallen. Een paardoffer trok de stelling open en zorgde ervoor dat hij met flair mat kon zetten.

Niels maakte er 3-1 van. Na een vrij rustige opening, liet hij het paard van zijn tegenstander ontsnappen, maar kon hij wel een pion oprapen. Het bleek het begin van eenrichtingsverkeer, waar Niels zijn tegenstander systematisch wegdrukte.

Johan zette het team op 3.5-1.5. In een lastige partij leek het op remise af te stevenen. Johans pionnenstructuur verslechterde echter en daardoor werd het nog even spannend, maar Johan hield de verdediging gesloten en kon een half punt binnenhalen.

Dirk stelde de zegen veilig door zijn partij te winnen. Hij kwam met zwart geen moment in de problemen en wist de stelling langzaam in zijn voordeel te draaien. Zijn tegenstander voelde de hele partij druk en richting het eindspel wist Dirk twee pionnen op te pikken en met wat matdreigingen wist hij alle gevaar uit de stelling te halen. Daarop gaf zijn tegenstander op.

Tot slot scoorde debutant Matteo een half punt. Vroeger op de avond kreeg hij remise aangeboden, maar op de andere borden was de uitslag nog onduidelijk dus moest hij doorspelen. Zijn tegenstander bleef goede zetten doen en wist zelfs een pion voor te komen. Matteo moest alle zeilen bijzetten om te verdedigen en wist met een handigheidje de pion terug te winnen waarop beide spelers remise afspraken.