Derde ronde interne clubcompetitie

Joy – Wessel 0-1
In dit schaakspel begon wit met de Engelse opening, maar zwart reageerde met de Indische verdediging. De strijd ontwikkelde zich snel, met beide zijden die probeerden stukken te ontwikkelen en controle te krijgen over het bord. Zwart behaalde al vroeg voordeel door een paard te ruilen voor de zwartveldige loper en een pion te winnen.

In het middenspel trok wit de partij weer gelijk door druk uit te oefenen op de stelling van zwart, waardoor zwarts rokaderecht verloren ging en het moeilijk was om stukken te ontwikkelen. Zwart slaagde er echter na enkele zetten in om zijn problemen op te lossen en ging over tot een aanval op de damevleugel, waarbij een tweede pion werd gewonnen en kwaliteitsvoordeel werd behaald door een vork met de loper. Hierdoor werden veel stukken van het bord geruild, wat uiteindelijk leidde tot de overwinning van zwart.

Arjen – Wim 1-0
De partij begon vrij klassiek met e2-e4 e7-e5 gevolgd door paarden. Nadat Arjen kort gerokeerd had, meende Wim een aanval op de koningsvleugel op te zetten, die door Arjen goed verdedigd werd. Vervolgens wist Arjen een aanval op te zetten met dame en toren, waarmee hij de overkant wist te bereiken. Wim kon nog net zijn achterlijn Arjen probeerde uit alle macht de dames af te ruilen, maar daar ging Wim niet op in. Uiteindelijk wist Arjen Wim met zijn dame schaak te zetten, waarop Wim genoodzaakt was om een pion naar voren te schuiven, waarna Arjen Wim met zijn toren mat zette.

Dries – Pepijn 0.5-0.5
De partij begon met een normale e4 opening, waarna Pepijn al snel probeerde zijn pionnen hoog op te stellen om meer ruimte voor zijn stukken te maken. Dries verdedigde dit zonder problemen met zijn torens en lopers. Pepijn probeerde openingen in de pionnen muur te maken door de lopers en paarden af te ruilen, maar deze keuze kwam richting het eindspel sterk op hem terug. Toen ook de torens waren afgeruild had Pepijn een 2 pionnen voorsprong. Hier kwam het loper tegenover het paard gunstig uit voor Dries hij vloog achter de pionnen en ving er 2 op. Pepijn moest zijn paard opofferen om de promoverende pion van Dries te stoppen, hierna was het een pion tegen een loper. Hier ruilde Dries de stukken om en maakte hij daarmee een remise.

Julian – Michiel 1-0
Michiel startte met e4 waarna we een Italiaanse opening speelden. Michiel ging voor de paarden van Julian met zijn lopers, wat niet heel handig bleek te zijn. Julian kon 2 hele sterke lopers maken tegen de 2 zwakke paarden van Michiel. Een van de paarden stond gepend en de andere moest alleen maar verdedigen. Julian wist zijn torens en dame achter elkaar op de F-lijn te krijgen waardoor er 4 stukken naar de gepende F7 pion van Michiel keken. Michiel wist het nog goed te verdedigen, totdat het paard dat ervoor stond viel, waarna Julian de koningsstelling open wist te breken en met de voorsprong in materiaal mat kon zetten.

Jerry – Glory 0-1
In de opening kwam Glory sterker te staan.Met een afruil in het middenspel was dat  duidelijk omdat Glory een stuk voor kwam te staan.

Jerry had echter mazel met zijn torens op een rij wist hij het stuk terug te winnen, met beide nog 5 pionnen en een Dame begon het eindspel, dat jammer genoeg voor Jerry met 4 zetten eindigde met een Mat door een verkeerde zet van zijn Dame.

Mick – Johan 1-0
Mick en Johan zijn beide nog moe na de partij van gister. De pot lijkt nergens op, Mick wint.

Paul de Kruiff -Robin Nellestein 1-0
We speelden de volgenden opening Bird opening en deze kende Robin niet goed waardoor hij lastig uit de opening kwam. Ik kreeg een penning van de loper op de koning waardoor Robin een kwaliteit verloor. En volgens kreeg zoveel druk op de stelling waardoor Robin de partij verloor.

Martin – Henry 1-0
Martin Veldhuizen met wit speelde tegen Henry van de Bor met zwart. Het bleek een gevecht om de koningsvleugel. Vrijwel alle stukken werden aan de koningszijde ingezet. Stukken werden geofferd, matdreigingen werden gegeven, dubbele aanvallen, penningen, tot zelfs een promotie van pion naar dame aan toe. Nadat de rook optrok was het Martin die met een toren extra de afruil eindigde. Er werd nog een tegenaanval ingezet door Henry, maar nadat deze verdedigd werd door Martin moest Henry zich toch gewonnen geven.

Niels – Matteo 1-0
Matteo en Niels begonnen de eerste paar zetten zoals hun partij in de laatste ronde van vorig jaar: een soort Catalaans met een vroege b3 van Matteo, waarna Niels op d5 sloeg. Deze keer sloeg Matteo echter terug met pion in plaats van paard, wat een voor beide spelers onbekende stelling opleverde. Matteo kreeg een sterk paard in het centrum, maar had ook een zwakte op c7. Toen hij deze zwakte wegwerkte door c6 te spelen kon Niels direct gaan voor een in zijn ogen voordelige pionnenruil. Het gevolg was uiteindelijk een stelling waarin materiaal gelijk bleef, maar Niels veel beter ontwikkeld was. In die stelling besloot Matteo nog een pion extra te pakken met zijn dame. Volgens beide spelers had dat misschien wel gekund, maar achteraf koos Matteo een verkeerd veld toen de dame werd weggejaagd. Met een mooie combinatie kon Niels hiervan profiteren en materiaal (terug)winnen. Toen het stof was opgetrokken werd het dame en toren tegen twee torens en paard, maar door de slechte coördinatie van Matteo’s stukken wist Niels een torenruil te forceren en nog een pion te winnen. Toch wist Matteo met zijn overgebleven materiaal knap lang te verdedigen en bleef hij dreigingen creëren. Het bleek uiteindelijk net niet genoeg: Matteo’s paard moest uiteindelijk passief tegen mat verdedigen, wat Niels nog een pion gaf, en Matteo gaf op.

Ruben – Daan 0-1
Ruben tegen Daan startte met een Engelse opening, waar Daan erg opportunistisch 1. … E5 en 2. … f5 speelde. De zwart speler heeft hiermee twee pionnen in het centrum, maar zijn stelling is wel gelijk een gatenkaas. Ruben liet zich niet gek maken en ontwikkelde rustig zijn stukken. Fianchetode de witte loper en ontwikkelde rustig zijn paarden. Paard f3 was een rode lap de zwart speler en Daan speelde direct e4. Aanval is aanval per slot van rekening. Ruben ruilde rustig op e4, speelde het paard van f3 naar g5 en Daan kwam tot de trieste conclusie dat zijn overgebleven pion op e4, niet meer te redden was. TRYHARD mode engaded. Twaalf zetten later gaf wit het op.

Simon – Dirk 0-1
In een vrij rustige opening was het Simon die hier en daar wat meer zetten nodig had om zijn stukken goed te zetten. Daardoor bleef zijn koning in het midden staan. Dirk pakte die kans aan en kon de aanval op de koning openen. Met de paarden in het spel zette hij de aanval in. Simon creëerde verschillende tegendreigingen, maar die waren verdedigbaar,