Dirk Veldhuizen wint Jaap de Wijn Trofee

Op vrijdag 2 september werd de negende editie van de Jaap de Wijn Trofee gespeeld. Het jaarlijkse openingstoernooi van het Hoevelakens Schaakgenootschap, gesponsord door slijterij ’t Witte Schuurtje, telde dit jaar 12 deelnemers. Er werden vier rondes gespeeld waarbij elke speler 15 minuten bedenktijd per partij had.

Dirk Veldhuizen wist het toernooi te winnen. Na drie rondes waren Veldhuizen en Ali el Mourabit nog ongeslagen, een knappe prestatie van El Mourabit! In de vierde ronde was de finale welke zou beslissen wie het toernooi zou winnen en wie tweede werd.

Op weg naar de finale had El Mourabit een knappe serie wedstrijden neergezet. Hij versloeg Dennis ter Haar, Robin Nellestein en Jerry Scheerder, die daardoor de strijd om de derde plek aan moesten gaan. Veldhuizen was met overwinningen op Ben van’t Erve, Hester van der Velde en Mick Schilder in de finale gekomen.

De finale was een spannende partij, waarbij El Mourabit met wit de aanval zocht. Veldhuizen zette een solide verdediging op en waarna hij een aanval op het midden voorbereidde. Na een spannend middenspel, maakte El Mourabit een klein foutje waardoor hij een toren tegen paard verloor. Dat was het teken voor Veldhuizen om door het midden van het bord aan te vallen. Hij voerde de druk steeds verder op, waardoor hij uiteindelijk door kon breken en de partij kon beslissen.

Ook de strijd om de derde plek was bijzonder spannend. Dennis ter Haar, Robin Nellestein en  Jerry Scheerder hadden nog kans om op het podium te komen. Ter Haar en Nellestein speelden tegen elkaar. Scheerder moest tegen Henry van den Bor spelen. In een mooie strijd wisten Nellestein en Scheerder hun partij te winnen, waarna de verzamelde punten van de tegenstanders (weerstandspunten) de uitslag bepaalde. Nellestein had de meeste weerstandspunten verzameld en werd knap derde!

Klik hier voor de foto’s