Wim Hoebe 25 jaar lid

Wim 25 jaar lid

Wim Hoebe is inmiddels 25 jaar lid van onze vereniging. Tijdens de ALV hebben we hem daarom in het zonnetje gezet:

wim-25-jaar-lid

Wat opvalt is dat Wim met enige regelmaat profiteert van blunders van schakers waar je dat niet van verwacht.

Een bloemlezing:

1. Cor Ruiter sloeg een pion met zijn dame. Deze pion was gedekt door Wim’s paard. Voordat Wim de dame sloeg, zei Cor shit, waarna hij zijn koning neerlegde. Deze blunder is uitvoerig beschreven in het schaakblaadje, waarvan Robin Hensen toen nog redacteur van was.
  2. De snelle overwinning op Pieter Otte. Na 7 zetten stond hij mat.
  3. De Stikmat tegen Robin Simons. Na 9 zetten deelde Wim een stikmat uit, waarna Robin zijn handen voor zijn gezicht sloeg, al mompelend: Dat veld was niet meer gedekt.
  4. De overwinning op Floris de Haan. Wim zat hem behoorlijk te knijpen, maar Floris kwam net een zet te kort om te winnen.
  5. De overwinning op Michiel de Kruijf. Hij zette een pion naar voren, waarna Wim een mat in 5 kon uitvoeren.
  6. De overwinning op Matjan de Haan, die een dame weggaf en de achterstand niet meer in wist te halen.
  7. De allereerste overwinning op Cees Boers. Hij dacht de winst op zak te hebben maar hij vergat zijn verdediging.
  8. de eerste externe overwinning op een tegenstander van Schaakvereniging Het Dikke Torentje. De tegenstander bedreigde met zijn toren Wim’s dame, maar hij had niet in de gaten dat zijn toren door Wim’s loper stond aangevallen.
  9. De overwinning op Martin Veldhuizen. Martin viel met zijn toren Wim’s koning en dame aan. Wim moest met zijn dame deze toren slaan, waarna Martin met zijn paard Wim’s dame eraf sloeg. Daardoor kwam zijn dame door Wim’s loper aangevallen te staan. Wim verloor dus pion, loper en dame. Martin verloor toren en dame. En dat vond hij niet zo leuk. Uiteindelijk won Wim de partij toen hij Martins tweede toren pende.
  10. De overwinning op Antoine de Groot. Antoine stond dik gewonnen, maar Wim wist nog net een toren op de achterlijn te zetten waardoor Antoine mat kwam te staan.
  11. De zeer snelle overwinning op Robin Hensen tijdens een snelschaaktoernooi. Na 27 seconden was de partij afgelopen dankzij een variant op de herdersmat. En Jaap de Wijn had me toch een lol. Hij noemde dit de blunder van de eeuw.