Dirk Veldhuizen wint Jaap de Wijn Trofee

Op vrijdag 4 september werd de achtste editie van de Jaap de Wijn Trofee gespeeld. Het jaarlijkse openingstoernooi van het Hoevelakens Schaakgenootschap, gesponsord door slijterij ’t Witte Schuurtje, telde dit jaar door het slechte weer 12 deelnemers. Er werden vier rondes gespeeld waarbij elke speler 20 minuten bedenktijd per partij had.

Dirk Veldhuizen wist het toernooi te winnen. Hij won de eerste 3 wedstrijden en had in de laatste ronde genoeg aan een gelijkspel om er met de titel vandoor te gaan.

De strijd om de tweede plek was episch. Tim de Jongh en Henry van den Bor eindigden met 3 uit 4 gedeeld 2e, waarna 3 snelschaakpartijen de beslissing moesten brengen.

In de eerste snelschaakpartij speelde De Jongh met wit. Hij nam het initiatief en wist de stelling van Van den Bor kapot te spelen. Uiteindelijk was er geen uitweg meer voor Van den Bor en won De Jongh de eerste partij.

Bij de tweede partij speelde Van den Bor met wit. Na een moeizame opening wist hij de druk op de koning van De Jongh op te voeren. De aanval die daarna kwam was ijzersterk en leverde de overwinning op.

In de derde en beslissende wedstrijd speelde Van den Bor weer met wit en de partij startte ongeveer gelijk aan de tweede. De wedstrijd ging lang gelijk op. De Jongh wist een pion voorsprong te behalen, maar de stelling was complex. De Jongh maakte 2x bijna een onreglementaire zet (wat direct verlies zou betekenen), maar herstelde de zetten precies op tijd. De wedstrijd ging richting de beslissende fase, waarbij beide spelers onder tijdsdruk stonden. Uiteindelijk ging De Jongh daar iets beter mee om dan Van den Bor. De Jongh won de partij en daarmee de tweede plek.

Er is nog een eervolle vermelding voor Job Geytenbeek. Hij werd als jeugdspeler knap vierde tussen de volwassenen. Hester van der Velde en Jerry Scheerder eindigden op een mooie vijfde plek.

Klik hier voor de foto’s