Eerste viertal pakt koppositie

Vrijdag 8 maart stond de derde wedstrijd van het eerste viertal op het programma. Tegenstander was Bommelerwaard 1, een onvoorspelbaar team omdat het met heel veel spelers al had gespeeld.

Met de sterkste speler van Bommelerwaard met vakantie en een wissel op het laatste moment, speelde het viertal in zijn sterkste opstelling (op papier dan).

Matteo zette het viertal op voorsprong door een moeilijk middenspel volledig naar zijn had te zetten, materiaal te winnen en vervolgens netjes mat te geven.

Martin verloor zijn partij. Er leek niets aan de hand totdat zijn tegenstander begon te offeren en Martin de juiste verdediging (als die er al was) niet wist te vinden.

Niels kreeg toen remise aangeboden, maar sloeg dat af omdat hij meende niet te kunnen verliezen in de stelling en nog wel mogelijkheden had.

In de tussentijd was het spel bij Dirk helemaal open gebroken. Dirk viel aan op de koning van zijn tegenstander die eerst aandacht had voor de aanval op de damevleugel, maar daarna ook aandacht gaf aan het verdedigen van de koning. Hierdoor was de aanval niet snel genoeg en de verdediging niet sterk genoeg. Met wat rustig verder opbouwen van de stelling, werd het voor zijn tegenstander steeds moeilijker.

Uiteindelijk won Dirk op tijd, maar naast de vlag, was ook de stelling van zijn tegenstander al gevallen.

Niels kon de overwinning binnenhalen met een remise of overwinning, intussen had hij inderdaad niet in de problemen geweest en wist hij binnen te dringen in de stelling van zijn tegenstander. Een toren te winnen tegen een loper en vervolgens de pionnen op te ruimen.

Met de 3-1 overwinning staat het team nu eerste, 1 bordpunt voor Hoogland en met nog 2 lastige wedstrijden tegen Laren en Bommelerwaard 2 te gaan.